ZLATO ULEEJA JACKSONA

ULEE'S GOLD

Ulysses "Ulee" Jackson (Fonda) je vijetnamski veteran koji u malom gradicu u Floridi zivi sto je moguce udaljen od ostatka svijeta, a jedinu mu utjehu pruzaju njegove pcele ciji je med izvor njegovih prihoda. Razlog zbog kojih se trudi biti sto dalje od ljudi je isti onaj zbog kojih svoje unuke Penny (Zima) i Casey (Biel) uci da nikada ne traze pomoc od stranaca - zivot ga je naucio da se na nikoga ne moze osloniti. Njegov sin Jimmy (Wood) sluzi zatvorsku kaznu zbog pljacke banke, a snaha Helen (Dunford) je ostavila kcerke kako bi se mogla kurvati i drogirati. Upravo zbog ovog posljednjeg ce Ulee biti prisiljen izaci iz svoje stoicke, introvertirane kolotecine - Helen je pala u ruke Eddieja (Flynn) i Ferrisa (Weber), sitnih kriminalaca i bivsih Jimmyjevih partnera koji su doznali za Jimmyjev brizljivo skriveni plijen od pljacke. Eddie i Ferris pozivaju Uleeja da pokupi svoju drogiranu snahu i daju mu rok da im pronadje i dostavi novac, inace ce pobiti njegovu obitelj. Ulee dovlaci Helen natrag u kucu, sto ce izazvati velike probleme s njegovim unukama, koje nikako nisu oprostile majci sto ih je ostavila. Da stvar bude gora, Helen je u ovisnickoj krizi, sto Uleeja tjera da proguta ponos i zatrazi pomoc od svoje susjede Connie (Richardson), bolnicarke.

Da je u pitanju neki drugi reziser ovakav bi scenarij bio snimljen kao n-ta verzija jeftinih akcijada iz 80-tih godina u kojima supermacho vijetnamski veteran rasturi bandu kriminalaca i usput se poveze sa svojom obitelji. Ali, ovaj put je iza kamere sjeo Victor Nunez, autor iz Floride koji je odlucio ostati pravi nezavisni filmas kojega zivo boli briga za Hollywood i njegove potrosene konvencije. Stoga je ZLATO ULEEJA JACKSONA u stvari jedna intimna drama, kojoj je krimi-prica samo prilicno nevazni podzaplet. A i glavni je junak sve nego klasicni akcijski supermen - Ulee Jackson je tihi, skromni i nenametljivi mali covjek, kojemu tek najpazljiviji gledatelj moze otkriti tragove uzasnih zivotnih trauma. Najveci adut ovog filma svakako je glumac koji tumaci Uleeja - Peter Fonda je u tri desetljeca napravio puni krug od mladog buntovnika u Cormanovim motociklistickim limunadama i kultnom filmu GOLI U SEDLU. U ovoj ulozi koja ima potvrdjeni "oskarovski" kalibar, Fonda briljira u ulozi koja je primjerenija nekoj casnoj konzervativnoj starini poput Clinta Eastwooda, ili, kao sto su to neki kriticari primjetili, njegovom pokojnom ocu Henryju. I ostali glumci, koji su inace, uglavnom nepoznati, takodjer su izvrsni (jedini malo poznatiji je J. Kenneth Campbell kao mjesni serif koji bez uspjeha pokusava obnoviti naruseno prijateljstvo s Uleejem), a Christine Dunford kao narkomanka Helen je odlicna. Ono sto je glumcima dobro sjelo jest Nunezov nenametljivi scenarij, koji izbjegava "schlok" efekte i vise implicira stvari, bilo da je rijec o nasilju ili seksualnoj napetosti Uleeja i njegove susjede, a dugi kadrovi pokazuju Nunezovu ljubav prema pejzazima rodnog kraja. Nuneza valja pohvaliti i zbog toga sto kao mnogi pravi nezavisni filmovi u posljednje vrijeme pokazuje dosta ljubavi prema ljudima koji se bavi nekim banalnim, ali teskim poslovima koji zahtijevaju dosta vjestine i truda. U ovom slucaju to je pcelarstvo, pa ce gledatelji u ovom filmu imati prilike i nesto nauciti o toj djelatnosti. Nunez je napravio jedan osoban, ali istovremeno i sirokoj publici prihvatljiv film, kojemu se gotovo ne moze pronaci nijedna ozbiljna zamjerka, osim mozda ne bas najsretnije deus ex machina zavrsnice. Ali, bez obzira na sve, ZLATO ULEEJA JACKSONA je film koji je pravo zlato nase trenutne video-ponude.