LUDI GRAD

MAD CITY

Max Brackett (Hoffman) je nekoc perspektivni TV-novinar koji je svojevremeno stao na zulj svojim sefovima i sada za kaznu tavori u provincijskom gradicu. Rutinski zadatak u lokalnom muzeju se pretvara u veliku priliku za povratak kada u muzej iznenada uleti Sam Baily (Travolta), cuvar kojeg su otpustili zbog kresanja fondova. Nastojeci natjerati svoju bivsu seficu (Danner) da ga ponovno primi na posao, sa sobom je ponio pusku i eksploziv. Prilikom svadje puska slucajno opali i rani njegovog kolegu i prijatelja Cliffa (Nunn). Zbunjeni Sam odluci zatvoriti muzej, uzeti za taoce seficu kao i cijeli razred male djece koji se tu zatekao u obilasku. U zahodu se, pak, skriven nasao Sam, koji uz pomoc svoje pripravnice Laurie (Kirshner) organizira direktni prijenos cijelog dogadjaja. Nakon sto ga Sam otkrije, Max mu odlucuje pomoci, dajuci mu savjete sto i kada da govori pred kamerama i policijom, koje taoce treba pustiti, a koje ne. No, Maxova vjesta manipulacija, koja bi trebala Samu pomoci da iz svega izadje ziv, a Maxu da postane slavan, ugrozena kada se za slucaj pocne zanimati Kevin Hollander (Alda), veliki TV-voditelj i Maxov stari neprijatelj.

Costa Gavras je u prethodna tri desetljeca bio i ostao sinonim za politicki film. Tu svoju reputaciju, izgradjenu na cvrstim i beskompromisnim osudama politickih koncepata koje nije podnosio (Z, PRIZNANJE, OPSADNO STANJE), zadrzao je cak i nakon odlaska u Hollywood. Njegovi filmovi iz holivudske faze (NESTAO, SKAKAVAC, MUZICKA KUTIJA) su, naravno, mnogo blazi, a i posthladnoratovski svijet vise nema zanimanja za ispravljanje krivih Drina u nekim zaboravljenim dijelovima svijeta. Izgleda da se i Gavras umorio od svega toga, pa je bez neke narocite inspiracije uzeo vec koristen motiv svemoci medija u danasnjem svijetu i pokusao od svega toga napraviti nekakvu satiru. Naravno, problem je u tome sto Gavras nema talenta za satiru, ali srecom, i kao mrtvacki ozbiljan film LUDI GRAD funkcionira, mada ce bolji poznavatelji filmske povijesti pronaci dosta slicnosti s PASJIM POPODNEVOM, TV- MREZOM kao i slabo poznatim, ali vrlo dobrim Wilderovim filmom ACE IN THE HOLE iz 1951. godine. Film dosta dobro funkcionira i zbog vrlo dobrih glumaca. Travolta je solidan, mada uglavnom ponavlja ulogu ubogog, priprostog i ne bas bistrog radnika, koju je usavrsio u FENOMENU i BREMENU BIJELOG COVJEKA. Nije stoga cudno sto je u sjeni velikog Dustina Hoffmana, koji je izvrstan kao novinar za kojeg nije sigurno zeli li Samu pomoci iz humanizma ili iz vlastitog sebicnog interesa. I ostali su glumci dobri, ukljucujuci sarmantnu Miu Kirshner kao mladu pripravnicu koja ekspresno zrtvuje mladenacke ideale za karijeru, kao i Alan Alda kao beskrupulozni ali efikasni medijski predator. Scenarij, doduse, pati od predvidljivosti nekih situacija, ali sve u svemu, dojam je dobar i dva sata pred ekranom ce, ako nista drugo, ono barem biti korisne gledatelju koji s vremena na vrijeme mora razmisliti o tome kakvu sliku svijeta ima zahvaljujuci medijima.