DUGI OPROSTAJ

THE CHINESE BOX

John (Irons) je britanski fotograf koji je petnaest godina proveo u Hong Kongu, i godine 1997. se sprema svojom kamerom zabiljeziti posljednje dane britanske vladavine u toj koloniji. Dok vecinu Hongkonzana brine pripojenje majci domovini, dotle Johna muci nesto mnogo prozaicnije - neuzvracena ljubav prema Vivian (Gong Li), vlasnici bara koju uzdrzava njen ljubavnik, bogati poslovni covjek Chang (Hui). U medjuvremenu, vrijeme prikracuje lutanjem po ulicama gdje nabasa na zivopisnu mladu ulicnu prodavacicu Jean (Cheung), djevojku koja pod velom krije oziljak nastao pri pokusaju samoubojstva. Vivian, pak, sa sjetom shvaca kako se nikada nece moci udati za Changa, cija reputacija ne dozvoljava vjencanje s bivsom prostitutkom. U medjuvremenu, Johnu njegov lijecnik donosi vijest kako boluje od leukemije te kako mu preostaje samo nekoliko mjeseci zivota. John ce se zivot svesti na dvostruku utrku s vremenom - hoce li uspjeti vidjeti prijenos vlasti i hoce li smoci snage da Vivian prizna svoje osjecaje.

Wayneu Wangu, americkom reziseru kineskog podrijetla, ovo je bio prilicno osoban projekt. Nakon gotovo trideset godina odsustva iz svog rodnog Hong Konga i blistave karijere koju je stvorio svojim od kritike obozavanih filmova (DIM, BLUE IN THE FACE i precijenjeni KLUB SRETNIH ZENA), vratio se kako bi voljeni grad snimio u posljednjim trenucima prije nego sto ga pod svoje uzmu komunisti. Na zalost, kao i u mnogim drugim slucajevima, plemenite nakane same po sebi ne moraju znaciti dobar film, cak ni kada je iza kamere netko tako talentiran kao Wang. Prije svega, scenarij je pao u ruke gomile pretencioznih evropskih intelektualaca, koji su pokazali gotovo istu konfuziju kao i njihovi holivudski kolege u zloglasnim scenaristickim odborima. U takvoj situaciji Wang se nije mogao snaci i nije se odlucio snima li klasicnu tragicnu melodramu, istocnjacku verziju Viscontijeve SMRTI U VENECIJI ili pak angaziranu politicku dramu. U svakom slucaju, u filmu se gotovo nista znacajno ne dogadja, a inace pouzdani Irons je prilicno nezainteresiran za ulogu. Kineska filmska diva Gong Li, pak, prilicno se dobro snalazi za nekoga kome je ovo prva uloga na engleskom jeziku. Maggie Cheung, hongkonska filmska zvijezda, s druge strane, prilicno je zanimljiva u ulozi potpuno razlicitoj od onih koje su joj donijeli slavu u filmovima gdje su joj partneri bili Jackie Chan i Chow Yun Fat. Ali, te dvije uloge, kao ni briljantna epizoda Rubena Bladesa, nisu dovoljne da gledatelja prikuju za ekran. Dodatne poteskoce cini prilicno iritantna glazba inace dobrog Graemea Revella. Sve u svemu, film kojeg se moze pogledati, ali koji je s druge strane jedno od prilicno neugodnih olicenja prepotentnosti u suvremenoj svjetskoj kinematografiji.

• ocjena: podnosljiv (*)