BRACA NEWTON

THE NEWTON BOYS

Newtoni su obitelj siromasnih teksaskih napolicara kojima su od jedanaestoro djece samo cetvoro brace uspjeli dozivjeti punoljetnost. Jedan od njih je Willis (McConaughey), koji je, lazno optuzen za kradju 15 dolara, proveo tri godine iza resetaka. Odlucivsi za promjenu postati pravi kriminalac, on godine 1919. zapocinje s pljackama banaka. Nakon prvog neuspjesnog dnevnog prepada u stilu Jesseja Jamesa, on se odlucuje promijeniti taktiku - banke ce se napadati nocu, a Glassock (Yoakam), sutljivi strucnjak za eksploziv, ce se brinuti za sefove. Nakon sto ostalu trojicu brace -bivseg robijasa Docka (d'Onofrio), bonvivana Jessa (Hawke) i savjescu opterecenog Joea (Ulrich) - uvjeri kako su pljacke banaka jednostavan, lagan i gotovo legitiman nacin zarade, cetvoro brace se upustaju u pustolovinu koja ce ih odvesti sirom zemlje i tijekom koje ce opljackati izmedju 80 i 200 banaka. Ali, pet godina kasnije, zabavi je kraj - Willisov novac od pljacki je ispario u propaloj naftnoj investiciji, a nove pljacke postaju sve teze, jer banke uvode nove sefove koje je nemoguce razbiti klasicnim tehnikama. Braca Newton se zato odlucuju za spektakularnu pljacku postanskog vlaka, ali pothvat koji ce uci u povijest americkog kriminala ne samo sto krene krivo, nego im na vrat sjednu federalne vlasti na celu s K.P. Aldrichem (Hopkins).

Razlog zbog kojeg istinita zivotna prica brace Newton - koji su, prema svim standardima, najuspjesniji pljackasi banaka u americkoj povijesti - nije privukla znatizelju holivudskih scenarista je manje-vise isti razlog zbog kojih neki kriticari ovaj film smatraju dosadnim. Taj nam razlog objasnjavaju sami Willis i Joe u dokumentarnim snimkama na kraju film - oni pljacke banaka nisu shvacali kao pustolovinu, nego kao posao i sebe su smatrali profesionalcima poput lijecnika i odvjetnika. Njihov nacin rada, u kojem su se trudili brizljivo planirati kako pljacke, izbjegavati nasilje i nepotrebni spektakl, te konacno, unaprijed smisljati nacine da izbjegnu vlastima, omogucio im je da budu jedni od rijetkih kriminalaca takvog kalibra koji su uspjeli dozivjeti osamdesete godine. Naravno, to znaci da u filmu nije bilo materijala za neki zanimljivi zaplet. Reziser Richard Linklater, Teksasanin poznat po egzistencijalnim dramama o zivotu "generacije X" (SLACKER, MUNJENI I ZBUNJENI, PRIJE SVITANJA, SUBURBIA) morao pronaci nacin da u svom relativno jeftinom (27 milijuna US$) filmu sakrije tu cinjenicu. Pri tome se prije svega sluzio lijepim slikicama, bilo da naslovnu bracu glumi cetvorica ljepotana, na celu s McConeughyem, bilo brizljivo rekonstruiranom scenografijom, kostimima i drugim detaljima koji cine vjerodostojnom njegovu viziju ranih dvadesetih godina (pogotovo je sarmantna pocetna spica, napravljena u stilu nijemih filmova iz tog razdoblja). Naravno, tu je i romansa izmedju McConeughyja i Julianne Marguelies (koju znamo iz TV-serije HITNA SLUZBA). Na kraju, kada se braca upuste u svoju posljednju, kobnu pljacku, stvari postaju ozbiljnije i zanimljivije, ali vec je kasno - dva sata samo sto nisu istekla. No to sve ne znaci da je film prazan i los. Glumci su vise nego dobri, bilo da je rijec o karizmatskom McConeughyju, razuzdanom Hawkeu, introspketivnom Ulrichu ili neopravdano zapostavljenom d'Onofriju. Oni su svi ipak u sjeni odlicnih epizodista - country-pjevac Dwight Yoakam je fascinantan u ulozi sutljivog i smrcu opsjednutog strucnjaka za eksplozive, a Bo Hopkins kao neumorni lovac na pljackase banaka (nama poznat kao Matthew iz DINASTIJE) je prilicno zanimljiva pojava, s obzirom da je u kultnoj DIVLJOJ HORDI glumio psihopatskog kriminalca. Sve u svemu, prilicno zanimljiv sarmantni filmic kojemu cemo oprostiti mnoge nedostatke.