OPASNA SIFRA

MERCURY RISING

Art Jeffries (Willis) je specijalni agent FBI koji obozava svoj posao ubacenog agenta, ali i eticka nacela zbog kojih je spreman zrtvovati karijeru. Nakon sto je njegov agresivni sef izazvao nepotrebnu smrt nekoliko tinejdzera, Jeffries je svoje duboko nezadovoljstvo iskazao sakama, pa je zbog toga premjesten na ponizavajucu duznost prisluskivanja sitnih varalica. Njegova sudbina se mijenja kada Simon Lynch (Hughes), 9-godisnji autisticni djecak, pokaze svoje nevjerojatne matematicke sposobnosti i uspije rijesiti zagonetku u jednom enigmatskom casopisu. Ono sto Simon ne zna jest da je zagonetka bila kodirana "Mercuryjem", 2 milijarde US$ vrijednom eksperimentalnom supersifrom koju koristi americka obavjestajna sluzba NSA. Vodja projekta, uspaniceni potpukovnik Kudrow (Baldwin) jednostavno ne moze dozvoliti da njegovo remek-djelo ode u kos zbog retardiranog dripca, pa u njegov dom salje "cistaca" (Ginter) da mu rijesi taj problem. Igrom slucaja, Simon prezivljava taj napad, i Art Jeffries pocne istrazivati taj slucaj. Problem je u tome sto Jeffriesu gotovo svi - od policije do njegovih kolega - podmecu nogu, a osim sto se mora brinuti o tome da malisan ne zaluta, mora ga i stititi od vladinih ubojica. Nakon sto i sam postane progonjen, Artu ce jedinu pomoc pruziti Stacey (Dickens), trgovacka putnica koju je slucajno sreo na ulici.

OPASNA SIFRA spada medju one holivudske proizvode koji su zanatski rezirani, ciji glumci profesionalno obavljaju posao, ali koji imaju jedan ozbiljan nedostatak -bit ce zanimljivi samo nekome tko posljednjih deset-dvadeset godina nije gledao nijedan holivudski film. Svi ostali ce, vec nakon deset-petnaest minuta, razbiti "sifru" ovom filmu i predvidjeti sve elemente zapleta do u tancinu. Tu je, naravno, pocetna scena u kojoj se glavni junak definira kao osamljenik koji je marginaliziran zbog svojeg inzistiranja na pravim vrijednostima, glavni negativac ciju moralnu nakaznost definiraju garyoldmanovski hiperventilirajuci maniri, supercool profesionalni ubojica, pretpostavljeni koji junaka dovlace na tapet, junakov prijatelj ciji obiteljski zivot sluzi da glavnog junaka podsjeti na njegovu vlastitu osamljenost, bespomocna zrtva koju valja stititi, dousnici koji ginu kao muhe za razliku od glavnog junaka, slucajno odabrana zena iz gomile koja bez ikakvog objasnjenja pomaze tipu za kojim je raspisana potjernica, i, last but not least, spektakularni obracun na kraju, u kojemu ce glavni negativac otici u vjecna lovista nakon sto je ukrstio sake s glavnim junakom. U ovakvoj situaciji, glumci se bas previse nisu trebali truditi, ali mali Miko Hughesu, kojemu je ovo bila velika prilika za ulaz u holivudski Panteon, dao je prilicno uvjerljivu "oskarovsku" izvedbu autistickog klinca. Ostali su manje-vise pred kamere stali bez neke inspiracije, ukljucujuci Willisa, koji je glumio toliko slicnih likova da posao moze obaviti zavezanih ociju. Nasuprot njemu, Alec Baldwin je bio tako iritantan u ulozi potpukovnika Kudrowa, da su lose kritike jedan od razloga sto je glumac privremeno odustao od namjere da se kandidira za americki Kongres. Najefektniju je pojavu, pak, imao Lindsay Ginter u ulozi "cistaca" - identilcan pojavom i manirama s likom Kratko Potsisanog Covjeka u seriji DOSJEI X. Sve u svemu, profesionalno uradjen proizvod koji ce vrlo brzo utonuti u zasluzeni zaborav.

• ocjena: podnosljiv (*)