SANGAJSKA TRIJADA

SHANGHAI TRIAD

YAO A YAO YAO DAO WAIPO QIAO

Kada se prosjecnom posjetitelju hrvatskih videoteka spomene naziv SANGAJSKA TRIJADA, a kao reziser tog djela izvjesni Zhang Yimou, on ce automatski pomisliti na neku zestoku akcijadu u kojoj nekakav kosooki superjunak skace dvadesetak metaka u zrak i pri tome ispaljuje na desetine metaka, ubijajuci pri tome na stotine negativaca. Naravno, u slucaju SANGAJSKE TRIJADE nista ne moze biti pogresnije od toga, jer je film doista snimljen u Sangaju, a ne u juznijoj i odnedavna majci domovini pripojenoj istocnoazijskoj metropoli. Rijec je o filmu autora koji je zaradjivao "Zlatne palme" kao veliki umjetnik, i koji je svojoj, zapadnim intelektualcima antipaticnoj komunistickoj drzavi, navlacio propagandne bodove svojom "umjetnoscu". Yimouva ostvarenja nasa publika, naravno, nije vidjela, jer kino i video distributeri nemaju komercijalni interesa za kineski film, a HRT, pak, nastoji sto manje sliciti na svoju JRT-inkarnaciju, pa su svi ne-zapadne kinematografije stavljene na svojevrsnu crnu listu. Zbog svega toga valja itekako pozdraviti odluku "Europa Videa" da nam konacno predstavi Kinu, velikog Zhang Yimoua i prvu kinesku filmsku divu Gong Li. A usput konacno vidimo film na kojemu se uistinu govori kineskim, a ne nasinkroniziranim tarzanskim engleskim.

Radnja se filma dogadja u Sangaju tridesetih godina, metropolom cijim ulicama gospodare trijade - stotinama godina stara tajna udruzenja prema kojima je Cosa Nostra najobicnija banda sitnih dzepara. U Sangaj dolazi 14-godisnji Shuisheng (Wang Xiaoxiao), ciji je ujak (Xujeian) dalekim srodstvom povezan s Tangom (Baotian), sefom istoimene trijade koja gospodari lokalnom trgovinom opijumom i prostitucijom. Mladom i naivnom Shuishengu, koji je pri samom dolasku u Sangaj, bio svjedokom gangsterske egzekucije, povjeren je ponizavajuci posluzivanja Xiao Jingbao (Gong Li), kabaretske pjevacice i Tangove ljubavnice. Xiao zivi u raskosnoj palaci i prema Shuishengu se ponasa kao oholo djubre, ali ispod povrsine zapravo pati jer je zarobljena u zlatnom kavezu i iskoristavana, kako od Tanga, tako i od njegovog pomocnika Songa (Chun), s kojim odrzava tajnu ljubavnu vezu. Vrlo brzo Tangovu palacu napada suparnicka banda, i ranjeni Tang se zajedno s ljubavnicom ide skrivati na izoliranom otoku gdje je jedini stanovnik usamljena udovica (Baoying).

Vec na samom pocetku i najneupuceniji gledatelj ce izgubiti svaku iluziju kako je rijec o hongkonskoj akcijadi. Yimoua umjesto akcije zanimaju lijepi, detaljni i u tancinu isplanirani kadrovi, a tome je podredjeno sve, ukljucujuci kako i glumce, tako i ritam filma. Rutinski reziser krimica bi zaplet sredio za sat vremena, ali Yimou to mora obaviti za dva sata, izmedju ostalog zato da pokaze kako njegova omiljena glumica (i dugogodisnja romanticna partnerica) Gong Li, osim sto zna glumiti, zna i pjevati. Njene glazbene tocke u gangsterskom klubu su simpaticne, ali s vremenom dosade. Mora se, doduse, priznati kako je dekor u gangsterskim palacama besprijekoran, isto kao i kostimi elegantnih kineskih gangstera. No, Yimou na pola filma odluci promijeniti plocu i pokazati kako zna isto tako vjesto rezirati i atraktivnim uciniti seoske sredine i prirodu, sto znaci gomilu kadrova primjerenijih dokumentarcima na Discovery Channelu. Da stvar bude jos zanimljivija, gangsterski svijet pratimo kroz oci mladog i naivnog djecaka, sto znaci, naravno, da ni gledateljima, a ni nama, mnoge stvari nece biti odmah jasne, odnosno da treba proteci vremena da se i zadnjem idiotu sve razjasni. Naravno, mladi Wang Xiaoxiao nije bas najbolji glumac, pa ce njegov ograniceni raspon emocija dodatno otezati stvar. Ipak, film iznad povrsine drze dobre glumacke uloge. Li Baotian je uistinu dojmljiv i predstavlja u danasnjoj svjetskoj kinematografiji prilicnu rijetkost - inteligentnog, karizmaticnog ali istovremeno i demonskog negativca. Gong Li je, pak, uistinu lijepa i zavodljiva, a prilicno neobjasnjiva transformacija od razmazene princeze do skromne seoske djevojcice dala joj je prostora da pokaze svoje jake glumacke adute.

Ukratko, SANGAJSKA TRIJADA je film s dosta nedostataka, ali oni su ipak kompenzirani mnogobrojnim vrlinama, tako da ovaj film treba preporuciti, makar samo zato da se gledatelji upoznaju s nekim novim imenima i kinematografijama.