VIJETNAMSKI RATNIK

A BRIGHT SHINING LIE

Pocetkom sezdesetih godina, John Paul Vann (Paxton), pukovnik americke vojske, dosao je na vrhunac svoje vojnicke karijere. Zbog skromnog podrijetla i mracne proslosti, zatvorena su mu sva vrata za napredovanje. Prilika mu se ukazuje kada pristupi programu obucavanja juznovijetnamske vojske. Vann s odusevljenjem odlazi u Vijetnam, uvjeren kako ce u "egzoticnom malom ratu" zaraditi unaprijedjenje. Problem je u tome sto je program, kojeg je duzan provoditi obicna farsa - juznovijetnamska vojska je neefikasna i korumpirana, a program americkog vojnog savjetovanja samo potpomaze komunisticku gerilu. Razocaran i bijesan, Vann otvoreno kritizira politiku svoje vlade novinaru Stevenu Burnettu (Logue), i zbog toga bude premjesten iz Vijetnama. Razocaran, Vann podnosi ostavku na vojne duznosti, ali kada predsjednik Johnson posalje americke trupe u Vijetnam, ponovno je aktiviran, ovaj put kao civilni sluzbenik americke vojske. Tamo ce, boreci se za srce i dusu vijetnamskih seljaka, nastojati ispraviti ono sto su njegovi pretpostavljeni uprskali na samom pocetku.

Percepcija koju imamo o vijetnamskom ratu nastala je uglavnom iz holivudskih filmova, koji rat prikazuju prije svega iz perspektive obicnih, malih vojnika. Filmova koji bi vijetnamskom ratu pokusali dati kakvo-takvo objasnjenje u svjetlu politickih prilika je prilicno malo. VIJETNAMSKI RATNIK, nastao po biografskoj knjizi koja je dobila Pulitzerovu nagradu, nastoji popuniti tu prazninu kroz zivotnu pricu americkog vojnika koji je Vijetnam prosao kroz razlicite faze tog konflikta i sudjelovao u nekim od najvaznijih bitaka. Sam po sebi, film je solidno djelce, zanatski uradjeno, s gomilom dobrih karakternih glumaca, ukljucujuci Billa Paxtona koji je bio rodjen za ovakvu ulogu. Rezija je vise nego dobra, a Terry George vjesto kombinira dokumentarni materijal s igranim prizorima. Jedina je nevolja ovog filma to sto je u pitanju epski materijal primjereniji mini-seriji nego bezuspjesnom pokusaju da ga se utrpa u standardni cjelovecernji format. Stvar pogorsava i posve nepotrebni podzaplet s Vannovim obiteljskim problemima i mracnim tajnama iz proslosti. Ipak, kada se sve zbroji i oduzme, VIJETNAMSKI RATNIK je film koji se isplati pogledati - osim sto ce nas zabaviti, naucit cemo nesto o vijetnamskom ratu.