VRISAK 2

SCREAM 2

Malo je filmskih autora koji su u stanju napraviti film samo da bi demantirali sami sebe. Wes Craven je u svom prethodnom filmu, zanimljivom i iznenadjujuce uspjesnom slasher hororu VRISAK, eksplicitno stavio do znanja kako su nastavci popularnih filmova losi. Tome je djelomicni motiv i tretman koji je njegov hvaljeni uradak iz osamdesetih, NOCNA MORA U ULICI BRIJESTOVA, dobila u nastavcima reziranim od strane manje talentiranih kolega. Djelomicno zato da bi dokazao kako moze napraviti uspjesan nastavak, a djelomicno zato da svoje producente obraduje novim desecima milijuna dolara, Craven se odlucio za snimanje nastavka VRISKA. U tu svrhu je okupio ekipu iz prethodnog filma - manje-vise sve glumce ciji su likovi prezivjeli pokolj u prvom dijelu, ali najvazniji od svih bio je scenarist Kevin Williamson. Tog mladog i nadobudnog pisca su kriticari dizali u nebesa, iako ih je posteno razocarao svojim formulaicnim i neoriginalnim pracenjem horor-formule u ZNAM STO SI RADILA PROSLOG LJETA. Ipak, sudeci po uglavnom pozitivnim kritikama, izgleda da se svojim radom u VRISKU 2 iskupio. A i publika je bila vise nego odusevljena - VRISAK 2 je napravio rekordan posao na kino-blagajnama pred Bozic 1997. (mada je naknadno izbio skandal, kada se utvrdilo da je "Miramax" za nekih 6 milijuna US$ "frizirao" rezultat u propagandne svrhe).

Radnja filma zapocinje dvije godine nakon prvog dijela. Sydney Prescott (Campbell), bivsa ucenica sada ozloglasene gimnazije u Woodsborrou, Kalifornija, sada nastoji krvave dogadaje iz proslosti zaboraviti kao studentica u koledzu Windsor. Problem je u tome sto je ta proslost prevelika atrakcija za agresivnu TV-novinarku Gale Weathers (Cox), koja je po tome napisala knjigu "Ubojstva u Woodsborrou", kasnije pretocenu u film "Ubod" s Tori Spelling u ulozi Sydney. Premijera filma ce, pak, posluziti kao izvrsna prilika nepoznatom ubojici da rekonstruira dogadjaje iz filma koristeci se parom kino-posjetitelja kao prvim zrtvama. To je samo pocetak serije novih ubojstava, koja ce na koledz dovuci cijelu seriju likova - sama Gale Weathers tamo dolazi da bi napisala novu knjigu, bivsi policajac Dewey (David Arquette) nastoji zastititi Sydney, bivsi zatvorenik Cotton Weary (Schreiber) nastoji preko Gale Weathers sprati sa sebe svu ljagu zbog pogresne optuzbe za ubojstvo. U medjuvremenu, broj zrtava eksponencijalno raste i student filma Randy Meeks (Kennedy), koji je manje-vise istu stvar pokusavao u prvom dijelu, nastoji pronaci identitet ubojice koristeci svoje znanje pravila horor-zanra.

Jedan od razloga zbog kojih je VRISAK 2 u mnogo cemu jednakog kvaliteta, ako ne i bolji od VRISKA, jest i to sto su Craven i Williamson bili manje-vise svjesni kako su manje-vise iscrpili sve moguce nacine na kojih bi mogli parodirati njima tako dragi zanr slasher-horora s pocetka 80-tih. Stoga je novi film, iako se radnja odvija dvije godine kasnije, po svojem mentalitetu jedno desetljece ispred. Ovaj put meta vise nisu samo horori, ili Cravenu tako omrznuti fenomen nastavaka popularnih filmova, koliko cijela popularna kultura 90-tih - nihilizam, crni humor, teror tabloidnih medija i nedostatak bilo kakve originalnosti. Poseban pod-motiv - brisanje granice izmedu filmske i prave stvarnosti, odnosno utjecaj svemocne zabavne industrije na nasu percepciju stvarnosti, odlicno je iskoristen u nevjerojatno efektnoj pocetnoj sceni. Ta ista scena, kao i mnoge druge, bila je isto tako prigoda Cravenu da parodira sam sebe (tako je drazesno vidjeti scene iz filma koji rekonstuira dogadjaje iz originalnog VRISKA, sa sasvim drugim glumcima). Cravenu, osim samog sebe, kao meta sluzi i Tarantino, ciji je fanaticni poklonik jedan od likova.

Nekim kriticarima, pogotovo onima koji ne vole tarantinovsko sprdanje s filmskim referencama, crni humor i samoparodiranje je bilo isto sto i nedostatak originalnosti. Nastojeci gledati film kao "straight" horor, bili su prilicno razocarani, jer, iako su scene umorstava prilicno dobro razradjene, nijedna od njih nema snagu one pocetne. Oni koji su VRISAK 2 gledali kao triler su, pak, bili razocarani time sto misterij ubojice nije bio adekvatno razrijesen, odnosno sto se njegov identitet nikako nije mogao naslutiti. Iako neke od tih primjedbi stoje, film je vise nego dobar - glumci su odlicni, pogotovo Courtney Cox i David Arquette, cija seksualna privlacnost iz prethodnog filma ovdje dobija novu eskalaciju. Glazba bi, doduse, trebala biti nesto bolje - Danny Elfman je svoj talent iskoristio samo za jednu polunadrealisticku scenu, dok je njegov daleko manje nadareni kolega obavio mnogo konvencionalniji posao u ostatku filmu. Ipak, sve u svemu, VRISAK 2, kao jedan od rijetkih filmskih nastavaka koji su na istoj ravni s originalom, valja itekako preporuciti, i to ne samo gledateljima koji vole horore ili Tarantina.