VELIKI POGODAK

THE BIG HIT

VELIKI POGODAK je film koji je od strane americke kritike sasjecen s takvim stupnjem sinkronizacije, da se komotno moze reci kako su se kriticari za to spremali jos prije nego sto su ga pogledali. Dva su razloga tome. Prvo, film je rezirao Che-Kirk Wong, hongkonski reziser akcijskih filmova kojemu je ovo holivudski debi. S obzirom da su manje vise svi hongkonski akcijski velikani za svoj debi odabrali projekte s Jean-Claude Van Dammeom, bilo je jasno da ce u pitanju biti razocaranje. Oni kriticari koji su, pak, obratili paznju na casting i shvatili da u ovom filmu glavnu ulogu ne igra belgijski tabator, odlucili su ga svejedno pokopati zbog glavnog glumca. Mark "Morky" Wahlberg, bivsi model Calvin Kleina i bivsi bijeli reper, u ovom filmu za partnericu ima Azijatkinju, sto je za neke bila prevelika ironija. Naime, Wahlberg je u ranoj mladosti, kao skinhead, krivicno odgovarao zbog premlacivanja Azijata, pa se u azijskoj zajednici, koja tako nesto nije smatrala slucajnim, digla kuka i motika na ovaj film. A kriticari, koji nastoje biti "politicki korektni", slijedili su "idejne smjernice" i odlucili sahraniti film. Sto je prilicna steta, jer je rijec o jednom od najzabavnijih holivudskih proizvoda u posljednje vrijeme.

Naslovni junak filma je Melvin Smiley (Wahlberg), skromni i radisni decko koji za zivot zaradjuje kao profesionalni ubojica. Iako je prilicno dobar u svom poslu, od toga nema neke velike vajde jer ga gotovo svi bezocno iskoristavaju - od kolege i partnera Cisca (Philips), preko pohlepne crne ljubavnice Chantel (Rochon) do zidovske zarucnice Pam (Applegate), ciji roditelji, iako neskloni da kci daju ne-Zidovu, nemaju nista protiv ne-zidovskog novca. U takvim oklonostima Melvin nema druge nego da pristane na Ciscov prijedlog da "na crno" zarade otmicom Keiko Nishi (Chow), kcerke japanskog milijardera. Problem nije samo tome sto je njen otac Jiro (Shimono) bankrotirao, nego i u tome da je rodbinski povezan s Ciscovim i Melvinom sefom, okrutnim Parisom (Brooks). Kada se obrati za pomoc Parisu, ovaj organizira bjesomucni lov na pocinitelje i Cisco, da bi spasio svoju glavu, za otmicu optuzi Melvina. U medjuvremenu, Melvin pokusava nekako izaci na kraj s musicavom taokinjom, ne shvacajuci da mu je zivot u opasnosti.

Kada su poceli rad na VELIKOM POGOTKU, Wong i njegov scenarist Ramsey su vjerojatno shvatili razlog zbog cega su gotovo svi pokusaji prebacivanja hongkonskog akcijskog filma u Hollywood zavrsili neuspjehom. Razlog je u tome sto, za razliku od Hong Konga, Hollywood akcijskom filmu, koji se svodi na pretjerivanje, bilo u kolicini i kvaliteti akcije, bilo u humoru ili melodrami, nastoji dati nekakvu notu "high concept" ozbiljnosti. Ramsey je stoga odlucio odbaciti svaki pokusaj da se film shvati ozbiljno i scenarij je napisao kao farsu. To je odlicno sjelo Wongu, i kao rezultat u 90 minuta filma imamo vise sadrzaja nego u pet-deset prosjecnih holivudskih akcijada. Tu su dojmljive i totalno nerealisticne scene obracuna, tucnjava i jurnjava, koje, pak, povezuje niz urnebesnih gegova u kojemu se "slapstick" smjenjuje s etnickim stereotipima. I glumci su ovdje dali sve od sebe, ocigledno se dobro zabavljajuci u svojim nepretencioznim ulogama. Wahlberg kao dobar, smireni decko je izvrstan kontrast hiperaktivnom Lou Diamond Phillipsu, koji se nastoji natjecati s Garyem Oldmanom za titulu najpsihoticnijeg negativca. Avery Brooks je odlican kao stereotipni crni mafijas, Christina Applegate (BRACNE VODE) je odlicna u komicnoj ulozi zidovske princeze, a i Elie Kazan i Elliott Gould su savrseni kao woodyallenovski intelektualni neurotici koji su zalutali u ovaj film. Najvece je otkrice filma vise nego sarmantna China Chow, koja je postigla dobru interakciju s Wahlbergom. Nekima ce mozda zasmetati to sto je humor uglavnom crni (ne nedostaje krvoliptanja), ali post-tarantinovska generacija ce u ovom filmu bez svake sumnje uzivati.