CUDOTVORAC

THE RAINMAKER

Nakon vise od pet godina i sest razlicitih filmova (osam, ukljucujuci dvije televizijske serije), gledatelj bi vec trebao unaprijed znati sto ce sve desavati u ekranizaciji romana Johna Grishama. Glavni junak je uvijek mladi, siromasni, neiskusni, ali zato lijepi odvjetnik (kojeg uvijek glumi idol mladih siparica), koji se zahvaljujuci svojem idealizmu i nesebicnoj dobroti bori protiv neke pokvarene i mocne organizacije, bilo da je rijec o vladi, mafiji ili zloj korporaciji. CUDOTVORAC, najnovija ekranizacija Johna Grishama, u sustini dosljedno prati tu formulu, ali ovaj put se ipak primjecuje razlika. Naime, iza kamere se nasao jedan majstor kao Francis Ford Coppola. Doduse, samo po sebi to nista ne znaci, jer je Coppola u toku svoje duge karijere imao itekakvih kreativnih padova (neki kriticari mu dan-danas ne mogu oprostiti JACKA, njegov posljednji kreativni "corak"). Razlog za sumnju u CUDOTVORCA je i taj sto je Coppola film prihvatio od velikog studija, jer mu ocajnicki trebao novac za posao s vinarijom. No, u intervjuima je Coppola tvrdio da mu se Grishamov roman svidio, jer je u radnji vidio dosta paralela s vlastitim zivotom.

Glavni je junak filma Rudy Baylor (Damon), diplomirani pravnik koji ocajnicki trazi posao te radi kao konobar ne bi li otplatio stipendiju. Posao konacno dobije u tvrtci "Razbijaca" Stonea (Rourke), odvjetnika specijaliziranog za ne bas glamurozne poslove. Jedan od njih je i slucaj Donnyja Raya Blacka (Whitworth), mladica koji umire od leukemije jer mu je osiguravajuce drustvo odbilo pokriti troskove presadjivanja kostane srzi. Dok se priprema za slucaj, Baylor zajedno sa svojim zivopisnim kolegom i "Razbijacevim" pomocnikom Deckom Shiffletom (De Vito) obilazi bolnice stjecuci vjestine "lovca za kolima hitne pomoci". Jednom takvom prigodom upozna, Kelly Ryker (Danes), mladu i lijepu zenu na kojoj suprug redovno isprobava svoju baseball palicu. U medjuvremenu Donny Ray umire, i njegova majka Dot (Kay Black) podize tuzbu radi odstete od osiguravajuceg drustva. Taj zadatak ce biti sve nego lak, jer je mocno osiguravajuce drustvo sebi priustilo tesku pravnicku artiljeriju u liku pokvarenog, ali lukavog i skupog odvjetnika Lea B. Drummonda (Voight).

CUDOTVORAC predstavlja prilicno osvjezenje u odnosu na paradigmu Grishamovih filmova, i to zahvaljujuci prozaicnoj cinjenici da se srz zapleta ne svodi na nekakve komplicirane mafijaske ili politicke zavjere, nego na prozaicnu gradjansku parnicu (sto je, uostalom, 95 % odvjetnickog posla svuda u svijetu). Ali, to, dakako, ne znaci da takvi prozaicni gradjanski slucajevi nisu materijal za dobre drame. Coppola vjesto koristi odvjetnicki milje i nudi nam nimalo glamuroznu svakodnevnicu odvjetnika koji se bave dosadnim stvarima kao sto su oporuke i lov na klijente. Takodjer, to je i prilika da upoznamo cijeli niz zivopisnih likova koje tumace vrhunski karakterni glumci. De Vito, koji u nekim filmovima zna biti itekako iritantan, ovdje briljira kao odvjetnik koji se u sudnici snalazi bolje od vecine svojih kolega, iako nikada nije polozio pravosudni ispit. Sam Matt Damon je takodjer dobar, iako neki njegovi monolozi s vremena na vrijeme znaju biti dosadni. Tu su jos i male uloge takvih velicina kao Mickey Rourke (kojeg ce tesko tko prepoznati), Dean Stockwell, Danny Glover (kao superpravedni sudac kojemu simpatije prema Bayloru nece utjecati na objektivno vodjenje sudjenja) te Virginia Madsen (koja je gotovo zaboravljena u posljednjih nekoliko godina).

Scenarij je dobar, ali to ne znaci da je i savrsen. Iako je prilicno ugodno vidjeti drazesnu Claire Danes, cijeli podzaplet s Kelly Ryker kao zrtvom kucnog nasilja mogao je komotno biti izbacen. Takodjer, zavrsetak filma se cini malo isforsiran, ali je dobro vidjeti da nije rijec o klasicnom holivudskom "happy endu". Srecom, Coppolina vjestina je ovdje na zavidnoj visini, pa se usprkos 135 minuta CUDOTVORAC ne cini razvucenim. Iako bi Lumetova PRESUDA iz 1982. godine ovaj film, kao i sve Grishamove ekranizacije, mogla stjerati u misju rupu, CUDOTVORAC predstavlja u neku ruku prijatno iznenadjenje i film kojeg valja preporuciti.