DAROVI MRZNJE

A THOUSAND ACRES

Larry Cook (Robards) je ponosni vlasnik tisucu jutara zemlje u Iowi, i jedan od najbogatijih i najuglednijih farmera u okrugu. Ali, godine ga prisiljavaju da misli o tome kako tu farmu ostaviti svojim potomcima. Da bi izbjegao porez na nasljedstvo, smislja plan da od farme stvori korporaciju u kojoj bi njegove tri kceri - Ginny (Lange), Rose (Pfeiffer) i Caroline (Leigh)- imale jednake udjele. Caroline, koja je napustila farmu i radi kao odvjetnica u Des Moinesu, iskazuje sumnju u taj plan, i bijesni je otac razbastinjuje. No, Ginny i Rose nece dugo uzivati u plodovima svoje farme, jer njihov otac, koji je odjednom ostao bez smisla svog zivota, sve vise tone u alkohol. Njegovi nasilni ispadi neumitno dovode do sukoba s obitelji.

Svi oni koji su u zapletu DAROVA MRZNJE prepoznali Shakespeareovu klasicnu tragediju KRALJ LEAR, samo su djelomicno u pravu. Film je nastao po predlosku Jane Smiley, romanu nagradjenom Pulitzerovom nagradom. Ne cudi sto se Hollywood polakomio za tim materijalom, ali i ovdje je dosla do izrazaja izreka kako vrhunska knjizevnost proizvodi mediokritetsku kinematografiju i obrnuto. Kobna je bila odluka producenata da od ovoga naprave "zenski" film i angaziraju australsku reziserku Jocelyn Moorehouse. Ona je, pak, za predlozak dobila scenarij svoje stare suradnice Laure Jones. Taj tim je vec radio prije, i stvorio solidnu melodramicu ISTKANO SA SRCEM. Ali ovaj put su definitivno zaglibili, ocigledno nesposobni da stotine stranica teksta, sa zanimljivim likovima i situacijama sabiju u 105 minuta filma. Kao rezultat, radnja je ili nerazumljiva, ili nelogicna, ili se odvija prebrzo. Mnogi su likovi ovlas spomenuti te dolaze i nestaju bez objasnjenja. Da stvar bude gora, Laura Jones, koja je svoju sklonost nesuvislim scenarijima pokazala u PORTRETU JEDNE DAME, shvatila je da ima posla s necim sto obicna publika nece moci svariti. Stoga film, u nastojanju da se umili snobovskoj kritici, odlucuje zaciniti "idejnim smjernicama" suvremenog Hollywooda. Radnja se odvija u ruralnoj Americi, koju Hollywood mrzi iz dna duse - odatle dolaze svi oni republikanski kongresmeni koji bi htjeli smijeniti njihovog voljenog Clintona. Dakle, farmere treba prikazati kao zadnju stoku - tirane, alkoholicare, nesposobnjakovice i, last but not least, seksualne zlostavljace vlastite djece. Kao kontrast, dakako, sluze zenski likovi, koji su "snazni i ponosni", usprkos svojih nedostataka. Cak i tako jednostrana slika svijeta ne bi bila razlogom za to sto su DAROVI MRZNJE losi, ali cak ni feminacizam nije uspio ovaj film uciniti atraktivnim. To nisu uspjele cak ni dobre glumice - Jessica Lange, Michelle Pfeiffer, a meni draga Jennifer Jason Leigh je beskorisno potrosena u ulozi najnormalnije od svih triju sestara. Ni ostali glumci se nisu pretjerano pretrgli, ukljucujuci starog Jasona Robardsa koji nije uspostavio nikakvu suvisliju interakciju sa svojim mladjim kolegicama. Sve u svemu, DAROVI MRZNJE su bili materijal koji bi najadekvatnije pokrila jedna mini-serija, a ne cjelovecernji film potonuo pod teretom autorskih ambicija.