SPANJOLSKI ZATOCENIK

THE SPANISH PRISONER

Jedna od zalosnih istina s kojima ljubitelji filma ulaze u ovu godinu jest polagano ali neumitno umiranje kina u Hrvatskoj. Dvorane se zatvaraju, cak i u gradovima gdje su se predstave odrzavale pod prijetnjom granata. Siroka dostupnost videa i satelitskih kanala, kao i nedostatak bilo kakve dugorocne perspektive i zelje za inovacijom kod hrvatskih novokomponiranih biznismena, ucinio je da se stanje kino-biznisa u Hrvatskoj sasvim razlikuje od trendova u svijetu. To znaci da se distributeri, hoces- neces, moraju orijentirati na sigurniji i isplativiji video, a kino-prikazivaci sve manji broj kino-dvorana pokrivati iskljucivo s velikim holivudskim hitovima koji bi mogli donijeti kakav-takav profit. Za neamericke ili niskobudzetne filmove, s nepoznatim zvijezdama ili imenima, ili bez uobicajenih atrakcija, jednostavno nema mjesta. Stoga je kratkotrajna pojava filma kao sto je Mametov SPANJOLSKI ZATOCENIK u splitskim kinima jedna od dragocjenih prilika koju nijedan filmofil ne bi smio propustiti. David Mamet je svim tim filmofilima prije svega poznat kao najcijenjeniji suvremeni americki dramaticar, ali i scenarist kojeg sluzbeni Hollywood angazira da "dotjeruje" materijal kojeg su prethodno uprskali njihovi zloglasni scenaristicki odbori (posljednji takav primjer su Levinsonove PREDSJEDNICKE LAZI). No, Mamet je poznat i kao reziser, kojega kriticari cijene zahvaljujuci seriji malih, ali efektnih drama i trilera koje je zapoceo snimati s KUCOM IGARA 1987. godine.

Radnja filma zapocinje na Karibima gdje Joe Ross (Scott), jedan od vrhunskih strucnjaka u velikoj njujorskoj korporaciji, dolazi na kratkotrajni izlet, placen novecm svojih poslodavaca. Cilj izleta nije razonoda nego posao - Joe korporacijskim glavesinama, na celu s Kleinom (Gazzara) prezentira svoj izum - genijalni proces cija primjena bi njegovoj tvrtki omogucila kontrolu nad svjetskim trzistem. Klein i ostali se cine odusevljeni, ali Joe nije bas previse siguran da ce biti adekvatno nagradjen za svoj trud. Istovremeno se na otoku pojavljuje tajanstveni milijuner Jimmy Dell (Martin), s kojim se Joe ubrzo sprijatelji i pristane mu uciniti uslugu te isporuciti tajanstveni paketic njegovoj sestri. Nasavsi se u New Yorku, odjednom se suocava s nizom zbunjujucih dogadjaja koji ga uvjeravaju da njegov tajanstveni prijatelj mozda i nije bas "cist". U medjuvremenu, njegova privlacna i bistra tajnica Susan Lucci (Pidgeon) mu vise nego jasno stavlja do znanja kako bi voljela da im odnos prestane biti cisto profesionalan.

Kao i gotovo svi njegovi Mametovi filmovi, i SPANJOLSKI ZATOCENIK koristi zanrovski okvir kriminalistickog zapleta ne bi li dao gotovo beskonacne prilike za iskazivanje njegovog dramaticarskog talenta. Prije svega se to odnosi na dijalog, zastitni znak svih Mametovih tekstova, koji je ovdje, pak, ispeglan od svih Mametu tako dragih psovki, ali koji je svejedno ostao dovoljno prepoznatljiv, bez obzira sto je film dobio neobicno blag PG rejting. Dijalog je ono sto u Mametovim filmovima definira likove, jer u filmu zapravo i nema mnogo akcije, usprkos toga sto radnja obiluje mnogobrojnim iznenadjujucim obratima. Akcije nema ni kod protagonista, ciji je emocionalni raspon prilicno uzak, i sadrzaj njihovih replika, prepunih dobro odmjerenih konstrukcija, jest ono sto gledatelju pomaze da vidi sto se zapravo dogadja. Glumci su, dakako, stavljeni pred tezak zadatak da zanimljivima ucine nesto sto zapravo i nije zanimljivo. Campbell Scott (SAMCI) je savrsen kao emocionalno hladni, ali besprijekorno dobri i naivni protagonist. Nasuprot njemu imamo Stevea Martina, komicara koji prvi put nakon A GLAZBA DALJE SVIRA pokazuje kako se moze snalaziti u ozbiljnim ulogama. Ali, najdojmljivija je svakako Mametova supruga Rebecca Pidgeon, cija sigurnost i duhovitost kompenziraju eventualne nedostatke njene fizicke privlacnosti - moze se pretpostaviti kako je Mamet ovu ulogu napisao specijalno za nju. Sama radnja je, doduse, duboko u sjeni dijaloga, i zbog toga ima nesto logickih rupa, a sve zavrsava prilicno mlakom i djelomicno neuvjerljivom deus ex machina zavrsnicom. Mametova rezija je besprijekorna, a efektna glazba darovitog Cartera Burwella (FARGO) cijelom filmu daje mistican ugodjaj. Bez obzira na odredjene nedostatke, SPANJOLSKI ZATOCENIK je film koji svojom inteligencijom blista u usporedbi s etabliranim Hollywoodom i prosjekom nase smanjujuce kino- ponude.