DOBRI WILL HUNTING

GOOD WILL HUNTING

Kraj stare i pocetak nove godine je vrijeme rezervirano za kriticarsku retrospektivu prethodnih dostignuca. Tada se prave liste najboljih i najlosijih filmova, najdojmljivijih trenutaka i najvecih razocarenja. Zahvaljujuci vremenskoj dilataciji izmedju americke i hrvatske premijere, kao i prilicno zalosnog stanja nase kino-distribucije (samo 115 filmskih premijera u cijeloj godini) na pocetku ove godine se bavimo materijalima iz 1997. godine. Razlog za to, doduse, nije samo u hrvatskim distributerima - americki producenti namjerno izbacuju filmove za Bozic, nastojeci iznenaditi konkurenciju u utrci za "Oscare". To znaci da se tada, za razliku od depresivnog ultrakomercijalnog ljeta, lansiraju mrtvacki ozbiljni filmovi, s "velikim" temama ili s "velikim" ulogama, najcesce tipova koji su fizicki ili psihicki invalidi. I Gus van Sant, nekada omiljeni "nezavisni", buntovni, reziser se odnedavno ubacio u tu holivudsku igru, te je snimio cisti mainstream s oskarovskim ambicijama. Srecom, njegov talent nije bio jedini ovdje - scenarij su napisala dva darovita mlada covjeka koji i tumace uloge u filmu - Ben Affleck i Matt Damon.

Radnja filma je neke kriticare podsjetila na KISNOG COVJEKA, jedan od najprecjenjenijih i srecom zaboravljenih filmova iz 80-tih. Oba filma kao glavog junaka imaju matematickog genija. No, dok je u KISNOM COVJEKU genij to bio zahvaljujuci autizmu, glavni junak ovog filma, Will Hunting (Damon) svoje matematicke sposobnosti ima zahvaliti neobicno visokom stupnju inteligencije. Nevolja je u tome sto je on svoje djetinjstvo proveo kao siroce na ulicama juznog Bostona, pa umjesto da studira na MIT-u, tamo radi kao domar i u medjuvremenu noci provodi s drustvom po barovima, a dane u tucnjavi s ulicnim bandama. Ali, jednoga dana njegov talent otkriva profesor Lambeau (Skarsgard), koji ce iskoristiti cinjenicu da je Hunting zavrsio u zatvoru zbog tucnjave. Lambeau mu nudi ultimatum - ukoliko zeli van zatvora, morat ce kod njega na ucenje, kao i na terapiju kojom bi trebao smiriti svoj zestoki temperament. Hunting nema problema s lekcijama iz matematike, ali je terapija problem. Sve se mijenja kada Lambeau kao terapeuta angazira svog cimera, profesora Seana McGuirea (Williams), tipa koji je odrastao u istom miljeu kao i Hunting. U medjuvremenu, Hunting se pocinje vidjati s lijepom Skylar (Driver), britanskom studenticom s Harvarda.

Iako je DOBRI WILL HUNTING dobro prosao na zetvi "Oscara", kritike su ipak bile malo podijeljene. Naravno, oni koji su van Santovo djelo dizali u nebesa bili su brojniji od onih koji su filmu trazili nedostatke. To se i da ocekivati, jer je van Santov film prilicno dobar, bolji od holivudskog prosjeka, pa cak i od nekih radova iz van Santove faze kada je bio gnjevni buntovnik (MOJ PRIVATNI IDAHO, a pogotovo ona nesreca zvana BLUES KAUBOJKI). Stil rezije je prilicno discipliniran, tako da se na trenutak doima kao da je rijec o TV-filmu. Ipak, ono sto je najveca snaga ovog filma jest scenarij koji su napisali Affleck i Damon, koji, sudeci po svom radu na NATJERUJUCI AMY (i "Oscaru" kojeg su uhvatili) predstavljaju jedne od najjacih scenaristickih nada Hollywooda. Njihov je doprinos prije svega u odlicnim replikama, bez kojih bi ovaj film, iskreno receno, bio olicenje holivudskog mediokritetstva.

Razlog zbog kojeg kriticari ne vole ovaj film jest bajkovitost osnovne postavke. Glavni junak je supergenije, i to ne iz jedne, nego iz gomile drugih oblasti, a osim toga nalazi se u oblicju zgodnog mladica koji je u stanju svaku zenu oboriti s nogu, kao sto zna dobro baratati sa sakama. Naravno, scenarij nije uspio objasniti kako to da je Hunting imao vremena steci znanja kojima tako dobro barata, ako je sve vrijeme provodio po barovima, ulicama i popravnim domovima. Ipak, Matt Damon odlicno portretira taj lik, pogotovo u sjajnoj sceni u kojoj odbija posao za NSA-u. Njegov partner Robin Williams konacno ima priliku portretirati neki ozbiljni dramski lik, sto je nakon serije ultrakomercijalnih slagera poput JACKA i FLUBBERA prilicno osvjezenje. I ostali su glumci dobri, pogotovo Damonov prijatelj i koscenarist Affleck u maloj, ali efektnoj ulozi njegovog prijatelja. Na nesrecu, scenarij je obogacen s previse detalja - ljubavna veza s Skylar sluzi, valjda, zato da negira bilo kakav homoseksualni naboj izmedju Huntinga i McGuirea - pa se film doima prilicno razvucen. No, kada se sve zbroji i oduzme, rijec je o prilicno dobrom filmu koji ce zabaviti publiku bez obzira sto je itekako precijenjen.