COVJEK SA ZELJEZNOM MASKOM

THE MAN IN THE IRON MASK

Ovih dana se navrsava prva obljetnica premijere TITANICA, pa kriticari koji je obiljezavaju imaju vremena da na miru pronadju razloge zbog kojih ga mnogi smatraju ako ne najboljim, ono najpopularnijim filmom u povijesti. Mada se protiv obje tvrdnje moze pronaci cijela jedna planina argumenata, razlog za popularnost i komercijalni uspjeh je jasan - gomila siparica koja je isla dvadesetak i vise puta u kino zato da bi mogle sliniti za Leonardom DiCapriom. Naravno, holivudski producenti su iz toga izvukli ekspresne zakljucke, tako da je DiCapriovo ime postalo instant-formulom za uspjeh. Time se poveo i Randall Wallace, scenarist drugog "oskarovskog" filma, HRABROG SRCA, te je angazirao DiCapria za naslovnu ulogu u svom reziserskom prvijencu, COVJEK SA ZELJEZNOM MASKOM, adaptaciji pustolovnog romana Alexandra Dumasa, odnosno nastavku mnogo poznatijeg knjizevnog djela TRI MUSKETIRA.

Radnja je smjestena u Francusku 1662. godine kojom vlada mladi, razmazeni kralj Louis XIV (DiCaprio). Njegova despotska narav, sklonost razvratu i nebriga za drzavnicke poslove izazvale su ne samo bijes gladnog naroda, nego i najvjernijih podanika, ukljucujuci bivse musketire. Nakon sto mu je sina poslao u sigurnu smrt samo zato da bi se njegovu zarucnicu Christine (Godreche) doveo u krevet, musketir Athos (Malkovich) se zaklinje na osvetu. Njegov prijatelj i jezuitski svecenik Aramis (Irons), pak, smatra da bi otvoreni ustanak bio los za zemlju, te umjesto toga koristi jednu od najstroze cuvanih drzavnih tajni - postojanje zatvorenika poznatog kao Covjek sa zeljeznom maskom. Ispod maske se krije lice Philippea, Louisovog brata blizanca koji je uklonjen s dvora i odgojen u provinciji zato da bi se izbjegao moguci dinastijski sukob. Aramisov je plan da on, Athos i Portos (Depardieu) oslobode Philippea te ga zamijene za Louisa. Problem je u tome sto ce im na put stati kapetan kraljeve garde d'Artagnan (Byrne), njihov bivsi sudrug koji je prisiljen birati izmedju prijateljstva i duznosti prema domovini.

COVJEK SA ZELJEZNOM MASKOM ima sretnu okolnost sto su ga svi kriticari usporedjivali s Herekovih TRI MUSKETIRA iz 1993. godine. U usporedbi s tom MTV-jevskom nesrecom, Wallaceov filmski debi izgleda kao raskosan, mrtvacki ozbiljan i autentican uradak. Ali, to je, dakako, daleko od istine - roman je ozbiljno skracen, a Wallaceove intervencije, u cilju priblizavanja radnje danasnjoj publici su unijele previse kliseja i melodramstske neuvjerljivosti (o povijesnoj ne-autenticnosti da i ne govorimo). Sam DiCaprio se bas previse ne trudi glumiti slozenu dvostruku ulogu, cak i ne pokusavajuci sakriti kalifornijski naglasak. Karakterni glumci u ulogama ostarjelih musketira su mnogo bolji, pogotovo Byrne u slozenoj ulozi covjeka suocenog s moralnom dilemom. Scenografija i kostimi su, pak, vrhunski, a i glazba docarava Francusku 17. stoljeca. No, osim ako gledatelje ne zanima DiCaprio, najbolje je da ovaj film propuste i pogledaju neku drugu verziju, kao npr. onu iz 1979. godine s Richardom Chamberlainom u glavnoj ulozi.

• ocjena: podnosljiv (*)