TRI MUSKARCA MELITE ZGANJER

Posljednjih je nekoliko godina stanje u hrvatskoj kinematografiji bilo tako ocajno, da su kriticari bili skloni svaki iole podnosljivi film nazvati remek-djelom, iako oni, istini za volju to i nisu zasluzivali. Tako je prije dvije godine bilo dovoljno da Bresan s malo humora govori o Domovinskom ratu pa da ga nasi kriticari prozovu novim Fellinijem, a publika hrli u kina vise nego na DAN NEZAVISNOSTI. Godinu dana kasnije prilicno zbrkano kopiranje Jarmuscha zvano MONDO BOBO prozvano je "velikim filmskim dogadjajem" (ovaj je put publika ostala kod kuce). Ove jeseni nam se, pak, nudi trece "prijatno osvjezenje", komedija TRI MUSKARCA MELITE ZGANJER Snjezane Tribuson. Autoricu kriticari bas previse i nisu voljeli, ali ona je za to najmanje kriva. Nakon rutinskog TV-filma MRTVA TOCKA, cija je jedina zanimljivost to sto je prvi progovorio o tabu-temi dezerterstva u Domovinskom ratu i PREPOZNAVANJA, slabasnog trilercica o zeni koja usred Zagreba vidi cetnickog silovatelja, Snjezana Tribuson je odlucila snimiti film "za svoju dusu" - laganu, zasecerenu komedijicu nalik na velike hitove iz razdoblja bivse Jugoslavije.

Glavna je junakinja Melita Zganjer (Rogina), simpaticna debeljuca koja ocajnicki pokusava smrsaviti, iako joj to tesko polazi za rukom. To i ne treba cuditi, s obzirom da joj rad u slasticarnici svaki dan postavlja prevelika iskusenja. Za razliku od svoje kolegice i cimerice Visnje (Nikolic) koja je prava gutacica muskaraca, Melita samo sanjari o muskarcu svog zivota i vrijeme provodi pred TV-ekranima buljeci u meksicku sapunjacu "Robinja ljubavi". Ono sto Melita ne zna jest da i dostavljac kolaca Janko (Navojec) prema njoj gaji ljubav, iako ga njegov iskusni kolega (Kerekes) bezuspjesno pokusava izlijeciti od sramezljivosti. Nakon sto pokusaj Melitine cimerice i policajke Eve (Vejnovic) da joj nadje "partiju" medju svojim kolegama ne uspije, Meliti se sreca osmjehne kada u Zagreb dolazi Antonio Mulero (Sovagovic), glumac iz "Robinje ljubavi".

Nakon ovog filma ni najveci pesimisti ne mogu zanijekati cinjenicu da se u hrvatskoj kinematografiji stvari konacno krecu nabolje. Snjezana Tribuson je definitivno ispekla filmaski zanat, pa njena komedija izgleda originalna, a ne samo "osvjezavajuca" u odnosu na hrvatsku filmsku paradigmu (ilustriranu u hororima kao sto su OLUJNE TISINE). Ta bi, originalnost, doduse mogla biti upitna, s obzirom na to da ce neki suvremeni kriticari pronaci previse slicnosti sa australskom komedijicom MURIEL SE UDAJE, a oni nostalgicno raspolozeni sa danas kultnom komedijom Rajka Grlica U RALJAMA ZIVOTA. No, Tribuson se ne zadrzava samo na nekim elementima radnje - simpaticna debeljuca u potrazi za muskarcem svog zivota, odnosno zivot u kicu - koliko nastoji dati neke ironicne komentare na hrvatsku svakidasnjicu. Njena je domisljata ideja bila u tome da parodira spanjolske sapunjace, i u tome je savrseno uspjela - stvorivsi, slicno kao i Grlic prije nje, svojevrsni "film u filmu". U slucaju TRI MUSKARCA MELITE ZGANJER to je meksicka sapunjaca koja je parodirana s nevjerojatnom vjerodostojnoscu - Ena Begovic, Filip Sovagovic kao i mala armija hrvatskih glumaca su za potrebe tih scena do savrsenstva uvjezbali replike na spanjolskom. Sama ta cinjenica bi trebala biti dovoljna da se hrvatska publika valja od smijeha, ali Tribuson se nije zaustavila samo na tome i film bez parodiranja sapunjace ima cijeli niz simpaticnih gegova (mada neki od njih i nisu bas najjaci).

Gluma je vise nego dobra, iako se na trenutke moze uociti ukocenost tipicna za "hrvatsko glumiste". Mirjana Rogina je odlicno odigrala svoju ulogu, a veteranke (i jedne od najljepsih pripadnica hrvatskog glumista) Suzana Nikolic i Sanja Vejnovic je odlicno podrzavaju (za Vejnovicku je to osobito vazno s obzirom da ovo predstavlja njen veliki povratak pred kamere). Filip Sovagovic je tako cesto bio pred hrvatskim kamerama, da bi ovu ulogu mogao odigrati i zavezanih ociju, a spanjolski tekst mu ne predstavlja veliki problem. Slicno je i s Ivom Gregurevicem u odlicnoj epizodi egzistencijalno ugrozenog policajca-zenskarosa. Debeljuskasti Goran Navojec, koji tumaci Janka, se, pak nametnuo kao jedan od buducih velikih hrvatskih komicara (zahvaljujuci sretnoj okolnosti sto je njegov kolega Goran Visnjic morao ici u Ameriku). Fotografija filma je takodjer dobra, ali rezija ponegdje sepa, pogotovo u "lirskim" scenama kica. Glazba Darka Rundeka nije upecatljiva, ali je adekvatna za TV-produkciju. Sve u svemu, prilicno smijesan i zabavan filmcic, koji bi mozda cak mogao proizvesti nastavke. Za hrvatske standarde, to je i vise nego upecatljivo postignuce.