DOSJEI X

X-FILES: FIGHT THE FUTURE

Prije nego sto pocnem, moram razjasniti neke stvari u vezi ove recenzije. Ja sam x-fil, fan TV-serije DOSJEI X, i takvim sam se javno deklarirao jos davno prije nego sto se ona pojavila na nasim ekranima. Takvim sam ostao do danasnjeg dana, iako su dogadjaji u posljednje dvije godine, ukljucujuci i film o kojem je rijec, doveli u iskusenje moj fanovski status. Stoga mi je prilicno tesko ovom filmu prilaziti na uobicajeni, hladni, skolnicki nacin. Ako i postoji takva stvar kao sto je potpuno objektivna recenzija, ovdje to definitivno nije slucaj.

DOSJEI X, najgledanija TV-serija na HRT-u i jedan od planetarnih fenomena, kao i svaka americka prica o uspjehu, imala je prilicno skromne pocetke. Godine 1992. producent i scenarist Chris Carter uspio je nagovoriti vrhusku tada mlade TV-kuce "Fox Television" da u Vancouveru financira pilot TV-serije o agentima FBI koji istrazuju paranormalne fenomene. Glavne likove - u paranormalne pojave uvjerenog agenta Muldera i njegovu skepticnu partnericu Scully - tumacili su mladi i relativno nepoznati glumci David Duchovny i Gillian Anderson. Serija je nakon nekoliko epizoda dobila kult-status medju publikom koja je voljela inteligentne zaplete, realizam u prikazu likova i svakodnevnog zivota, a sve to zacinjavala sa sveprisutnim osjecajem paranoje. No, stvari su se pocele mijenjati u ljeto 1996. kada je tvrtka "Fox" nakon tri sezone odjednom shvatila kako joj je Carter uvalio veliki hit. No, to im nije bilo dosta, a i Carteru je slava pocela udarati u glavu, pogotovo kada ga je casopis "Time" proglasio jednim od najutjecajnijih ljudi danasnjice. Carter se prestao brinuti o kvalitetu svoje serije (djelomicno zaposlen istovremenim snimanjem svojeg novog, inace neuspjesnijeg ceda MILLENNIUM), a istovremeno su "Foxove" glavesine odlucile od pristojne serije napraviti super-ultra-mega hit za najsire mase. Stoga je poceo postupni, ali neumitni proces zaglupljivanja serije, odnosno podilazenjima ukusu najsirih plebejskih masa, pogotovo tinejdzera i domacica.

Vrhunac takve politike predstavlja cjelovecernji igrani film DOSJEI X, snimljen u ljeto prosle a lansiran ove godine. Taj potez bez presedana u povijesti americke televizije - snimanje i lansiranje cjelovecernjeg filma u trenutku kada prikazivanje TV-serija jos nije zavrsena - imalo je jasan komercijalni cilj - privuci pred TV-ekrane sto je moguce vise gledatelja. No, s druge strane, taj je potez bio prilicno riskantan. Naime, s jedne strane, podilazi se iskljucivo americkim gledateljima - samo su oni bili u prilici gledati V sezonu, na koju se film nadovezuje, dok ce ostatak svijeta morati cekati slijedecu godinu (nasi video-distributeri su se u posljednji trenutak sjetili reagirati video-vrpcama, tako da je posljednja epizoda V sezone, "The End" lansirana na video-police istovremeno s filmom). Dalje, trebalo se misliti na to kako na DOSJEE X navuci onu publiku koja ne gleda seriju. Odgovor je bio kristalno jasan, i tu lezi uzrok svih nedostataka ovog filma - uciniti je prihvatljivom "obicnom puku", maksimalno pojednostaviti radnju i likove, i, naravno, koristiti najprostije dramaticarske trikove. Iako je film u SAD dozivio relativno pristojan promet na kino-blagajnama, tih 85 milijuna US$ su bili ipak ispod ocekivanja; premijera VI sezone na TV-ekranima je, pak, pokazala da je gledanost serije pala za 15 % u odnosu na prethodnu godinu. Moze se reci kako se Carteru i "Foxu" rizik nije bas previse isplatio.

Radnja zapocinje prije 35000 godina u sjevernom Teksasu, gdje dva pracovjeka u jednoj spilji nalete na cudoviste koje umjesto krvi ima opako crno ulje. U danasnjem vremenu, tom istom fenomenu podleze jedan djecacic (Black) i tri vatrogasca koji su ga krenula spasavati. Radnja se premjesta u Dallas, gdje agenti Mulder (Duchovny) i Scully (Anderson), premjesteni u Odjel za domaci terorizam nakon zatvaranja "dosjea X" moraju pronaci bombu smjestenu u saveznu zgradu. Oni to uspjevaju, ali u eksploziji je zgrada srusena, a nekoliko ljudi je poginulo. Muldera i Scully zbog svega ispituje disciplinska komisija na celu s pomocnicom direktora Cassidy (Danner), a nakon svih ponizenja Scully odluci napustiti FBI. Mulder je pokusava od toga odgovoriti, i kao poticaj koristi nove dokaze koje je dobio od dr. Aarona Kurtzweilla (Landau), znanstvenika upetljanog u tajne vladine pokuse. Mulder i Scully odlaze istrazivati u Teksas, gdje otkrivaju kako je eksplozija bila samo dio zataskavanja mnogo uzasnije istine - ljudi navodno poginuli u eksploziji ionako su bili mrtvi od posljedica izlaganja vanzemaljskom virusu. Taj isti virus privlaci paznju mocnog svjetskog Konzorcija na celu s njemackim industrijalcem Strugholdom (Mueller-Stahl), ciji predstavnici - Pusac Cigarete (Davis) i Dobro Manikirani Covjek (Neville) imaju razlicito misljenje kako se postaviti prema tom problemu. No, u medjuvremenu treba zaustaviti Muldera i Scully, i u tu svrhu je Scully oteta i izlozena virusu. U nastojanju da spasi svoju partnericu, Mulder ce zajedno s cjepivom morati ici na Antarktik.

Da pocnem s dobrim vijestima. Film je lijep za pogledati, fotografija Warda Russella je dobra, a i gledati nase junake na velikom ekranu je prilicno zabavno. Takodjer je dobro vidjeti kako se snalaze po pustinjskom terenu, kojeg u seriji, snimanoj u hladnim sumama oko Vancouvera, nismo imali prilike vidjeti. Carter spretno koristi i cijeli niz kvalitetnih karakternih glumaca u sporednim ulogama, od kojih su neki, kao Blythe Danner i Glenne Headley, prilicno dragi piscu ovim redova. Nevolja je u tome sto su likovi koje tumace prilicno nerazradjeni, a neki od njih, kao Kurtzweill se doimaju nasilno ubaceni u tkivo serije.

Lose vijesti u filmu pocinju s glazbom. Mark Snow nije uspio svoje elektronske melodijice, tako zasluzne za stvaranje klaustrofobicne atmosfere u seriji, pretvoriti u klasicnu filmsku partituru. Dalje, vizualni izgled filma nije dovoljno dojmljiv - cini se da visoki budzet (66 milijuna US$) nije bio prevelikom inspiracijom tvorcima scenografije i kostima. Osim nekoliko vizualno atraktivnih scena - Mulder i Scully u futuristickom skladistu, te u svemirskom brodu na kraju - film nije bas previse vizualno atraktivno. Najtragicnija je situacija s alienima, koji pokazuju uznemiravajucu slicnost s onim slatkim drazesnim cudovistem zbog cije je tragicne sudbine publika trebala roniti suze na kraju ALIEN: USKRSNUCA.

Ali, najtragicnija stvar od svega jest scenarij. Suocen s teskim zadatkom da stvori nesto novo i nevidjeno za fanove, a istovremeno jednostavnu pricicu kako bi privukao ne-fanove, Carter se definitivno odlucio za ovo drugo. Gotovo cjelokupna mitologija serije, koju je tako pazljivo i lukavo bio stvarao pet godina, svedena je na trecerazrednu kopiju ALIENA, a sam sinopsis filma ispod svih standarda koji su se mogli vidjeti cak i u najgorim visedijelnim epizodama, ukljucujuci i one koje se bave pojedinacnim cudovistima. Da stvar bude gora, Carter u vjetar baca i karakterizaciju; popustajuci pod pritiskom glavesina, koje su u kina zeljele dovuci zensku publiku, Carter po uzoru na TITANIC u film ubacuje elemente romanse. I to, naravno, na najneprirodniji moguci nacin - Mulder i Scully iz cista mira dobiju zelju da svoje prijateljstvo pretvore u ljubavni odnos. Kada je pisao tu scenu, Carter se ocigledno sjetio da bi, popustajuci jednoj frakciji x-fila ("shipperima", koji zahtijevaju da Mulder i Scully budu romanticni par) mogao od serije okrenuti druge ("NoRomoe", koji se protive romansi, kao i "slashere", koji zahtijevaju homoseksualnu romansu Muldera i Kryceka), pa je tu ionako neuvjerljivu scenu prekinuo na jos neuvjerljiviji nacin. Za sumnjati je da ce ijedna frakcija bila bas previse zadovoljna s time. Takodjer ni frakcija scullyista nece biti previse sretna zbog toga sto njihova omiljena heroina, iako ima lijecnicku diplomu, pistolj i znanje borilackih vjestina, po n-ti put mora biti spasavana od strane galantnog viteza Muldera. Cak su i ostali likovi potroseni, a negdje se pretjeralo u njihovoj karakterizaciji, pogotovo u slucaju Dobro Manikiranog covjeka, ciju dobrotu valja naznaciti i posljednjem kretenu. Ne samo sto se uprskalo s likovima, nego je i Carter propustio sjajnu sansu da u filmu iskoristi ono cega obicno nema u seriji - prostackog rjecnika, seksa i golotinje. Ali, naravno, cilj je bio imati sto siru publiku, pa cemu izazivati cenzuru koja bi film zabranila maloj djecici?

Svemu tome jos treba dodati cijeli niz neuvjerljivosti, kojom Carter pokazuje kako svoju publiku smatra totalnim debilima. Ovdje je prilozen spisak:

1) Prema onome sto su nas ucili u povijesti, ljudska je noga krocila na tlo Sjeverne Amerike tek prije 12000 godina. U Carterovoj verziji, ne samo sto je covjek lutao tamo prije 35000 godina, nego je i sjeverni Teksas bio pod snijegom i ledom (iako svaki student geologije zna da u suprotnom tamo ne bi bila pustinja).

2) Kada netko postavlja eksplozivnu napravu, uvijek uz nju prikopca displej koji tocno pokazuje koliko je vremena ostalo; vjerojatno iz obzira prema strucnjacima za deaktiviranje.

3) Ako netko ima namjeru sprijeciti smrtonosnu zarazu, najbolji nacin za to da se lesevi dovedu u gusto naseljeno mjesto, potom raznesu u eksploziji koja ce njihove ostatke pobacati kilometrima uokolo.

4) Ako netko ima namjeru zataskati smrt cetvoro ljudi koje tesko da su ista znacile ikome osim njihovoj rodbini i prijateljima, najefektniji nacin za to jest dizanje u zrak savezne zgrade usred gusto naseljenog mjesta.

5) Ukoliko se diskretno zeli dici u zrak savezna zgrada, najefektnija je taktika ta da se prvo pozove tim FBI-jevih strucnjaka za demontiranje i uputi na susjednu zgradu.

6) Kada prosjecni FBI agent zeli malo bezbrizne i potpuno bezopasne relaksacije, skladista sa milijunima bijesnih pcela su idealno mjesto za joging.

7) Sigurnosno osoblje u vladinim instalacijama je obuceno da, tragajuci za eventualnim provalnicima, jednostavno ulazi u prostoriju, provede par sekundi ukopano u mjestu, a potom je napusti.

8) Kada je Scully u pitanju, njen supermobitel savrseno radi unutar hladnjace u podrumu mornaricke bolnice.

9) Supermobiteli Muldera i Scully su tako konstruirani, da je njihova zvonjava u stanju probuditi mrtvace; prilicno zgodna stvar prilikom provala u vladine tajne instalacije.

10) Nastavnici biologije iz srednje skole su obicna gomila lazljivaca - virusi ne samo da se mogu vidjeti bez pomoci elektronskog mikroskopa, nego su i prilicno impozantne mrcine dojmljivog osmjeha.

11) Najbolji nacin da se uvjerite u iskrenost covjeka kojeg nikada niste sreli jest da njegov lik potrazite u vlastitom obiteljskom albumu.

12) Ukoliko nekoga zelite privremeno onesposobiti, a nikako ubiti, najefektniji nacin jest da mu iz neposredne blizine pucate u glavu.

13) Usprkos superiornijoj tehnologiji, vanzemaljski sustav sigurnosti u instalacijama je inferiorniji od ljudskog.

14) Ukoliko je vase najjace oruzje smrtnonosni virus ciji razvitak zaustavlja hladnoca, najbolje mjesto za njegovo skladistenje jest najhladnije mjesto na planetu.

15) Ukoliko ste u hibernaciji, iz nje se mozete jednostavno probuditi ako netko razbije stroj za hibernaciju.

16) Antarktika je mjesto na kojem bez ikakvih problema mozete iznajmiti terenska vozila za izlete po prirodi.

17) Nema veze sto na Antarktici vlada sestomjesecna noc; cim se tamo pojave Mulder i Scully, odmah zasja sunce; a i nije tako hladno kao sto se cini - jednostavni krzneni ogrtac je sve sto vas stiti od smrzavanja.

18) Vjerojatno nema poztvovnijih stvorenja od kukaca u univerzumu Chrisa Cartera - tamo su pcele spremne cekati satima i danima ako je potrebno prije nego sto zrtvuju svoj zivot radi jeftine melodrame.

19) Visoki duznosnici FBI imaju fetis na pcele; cim ih vide jednu, makar preparinu u tegli, odmah im srce poskoci i spremni su promijeniti misljenje.