BOKSAC

THE BOXER

Scenaristicko-reziserski tim Jima Sheridana i Terryja Georgea stekao je svojevrsni status specijalista za probleme Sjeverne Irske. Prvi njihov film na tu temu, Sheridanova "Oscarima" nominirana drama U IME OCA, koristila je istinitu pricu o pogresno osudjenom covjeku kako bi detaljno pokazala brutalnost britanskog represivnog aparata, ali i istrazila univerzalne teme o trijumfu pojedinca nad osobnom tragedijom. Iako bez sumnje talentirani filmasi, Sheridan i George su tada dozvolili da im vlastito irsko podrijetlo utjece na objektivnost. Ti su nedostaci jos vidljiviji u slijedecem njihovom radu, Georgeovim SINOVIMA I RATNICIMA, koji izgledaju kao IRA-in agitprop. Svjesni da za tako nesto ne mogu ocekivati "Oscare", Sheridan i George se u svom trecem ostvarenju ipak odlucili za nesto odmjereniji i mnogo ozbiljniji pristup.

Radnja BOKSACA smjestena je u Belfast, podijeljeni grad cije stanovnistvo s nevjericom, nadom i zebnjom ocekuje rezultate tajnih pregovora koji bi trebali prekinuti visegodisnji prljavi rat izmedju katolika, protestanata i Britanaca. Danny Flynn (Day-Lewis) je nakon 14 godina pusten iz zatvora u koji je dospio kao tinejdzer zbog sudjelovanja u IRA-inom bombaskom napadu. Shvativsi da je najbolje godine svog zivota protratio na nesto sto nije donijelo nikakav rezultat osim jos vise krvi i nasilja, Danny je raskrstio s IRA-om i odlucio se vratiti onome sto najvise voli u zivotu - boksu i svojoj staroj ljubavi Maggie (Watson). Problem je u tome sto se Maggie, inace kci IRA-nog zapovjednika Joea Hamilla (Cox), udala za drugog covjeka koji je takodjer zavrsio u zatvoru kao pripadnik IRA-e, a svako petljanje sa zenama zatvorenika povlaci za sobom okrutnu kaznu. Samog Joea Hamilla ne zivcira toliko mogucnost romanticnog zapleta, koliko Dannyjev plan da uz pomoc svog starog trenera Ikea Weira (Stott) obnovi boksacki klub koji bi okupljao katolike i protestante i tako promovirao suzivot medju zaracenim zajednicama. Takva inicijativa predstavlja opasnost po neupitni autoritet IRA-e, pogotovo u osjetljivom trenutku pregovora, pa Dannyjev zivot dolazi u opasnost.

Sheridan i

George u ovom filmu, ocito potaknutom napretkom u mirovnim naporima na sjeveru Irske, nastoje izbjeci uobicajene crno-bijele stereotipe, tako dominatne u nacinu na koji Hollywood potretira taj sukob. Tako kao rijetko koji put vidimo da sjevernoirski katolici nisu potlaceni samo od Britanaca, nego i od vlastitih "momaka" koji koriste sukob kako bi ostvarili totalitarnu kontrolu nad svim vidovima zivota. Taj je motiv, u ovom filmu, doduse prilicno pomucen ispreplitanjem sa sportskim i melodramatskim podzapletom. Sportski dio filma, iako autentican (Daniel Day-Lewis je cetiri godine kod najvecih boksackih velicina uvjezbavao tu plemenitu vjestinu radi ove uloge), pomalo se cini nepotrebno ubacenim (pogotovo besmislena scena meca u londonskom klubu). Melodrama izmedju Dannyja i Maggie, koju tumaci izvrsna Emily Watson (istakla se u filmu BREAKING THE WAVES, kojeg nasi distributeri ignoriraju) je, s druge strane, najbolji dio filma. Politicki podzaplet je gotovo ruiniran nepotrebnom melodramatikom i neuvjerljivostima, mada su scene nasilja i monstruoznog iskazivanja medjuvjerske mrznje prilicno efektne. Glumci su odlicni - uz pouzdanog Day-Lewisa u sporednim ulogama briljiraju izvrsni Brian Cox, Ken Stott (inspektor iz Boyleovog SASVIM MALOG UMORSTVA) te Gerard McSorley kao IRA-in vojnik doveden do ludila svojom mrznjom prema Britancima. Sve u svemu, prilicno efektan film, ali daleko od savrsenstva.