BARABA

HOODLUM

Bill Duke je jedan od crnih glumaca koji nikada nije dobijao velike uloge, ali je i u minijaturama znao ostavljati upecatljiv dojam (njegov psihopatski specijalac je mozda najbolji lik u McTiernanovom PREDATORU). Godine 1991. Duke se presaltao na reziju i snimio nekoliko filmova koji su zanrovski bili u domenu akcije, ali po temi mnogo blizi "black pack" ostvarenjima o zalosnoj stvarnosti americkih crnaca. Njegov najnoviji projekt nas, pak, vodi u proslost i dio povijesti americkog organiziranog kriminala ispricati sa stajalista njegove etnicke skupine.

Godine 1934. iz zatvora u Sing Singu izlazi Ellsworth "Bumpy" Johnson (Fishburne), koji je tamo sjedio zbog ubojstva covjeka. U Harlemu ga ceka bijeda uzrokovana depresijom i rasizmom, koju jedino moze otkloniti siroko organizirana i ilegalna lutrija - jedini biznis koji su tada crnci samostalno vodili. Na nesrecu, taj je biznis bio izuzetno unosan, pa ga je odlucio preuzeti okrutni njujorski gangster Dutch Schultz (Roth) koristeci se nasiljem. Nakon sto je kraljica lutrije Stephanie St. Clair (Tyson) uklonjena pomocu korumpiranog sudstva i policije, njenu organizaciju preuzima "Bumpy" i zapocinje oruzani otpor bijelom gangsteru. Rat izmedju bijelih i crnih gangstera pocinje ugrozavati sefa njujorske mafije Luckyja Luciana (Garcia), koji zna da u slucaju prevelikog krvoprolica nece moci racunati na zastitu korumpiranog tuzitelja Thomasa E. Deweya (Atherton).

Gotovo je tragicno vidjeti da film, u koji je ulozeno mnogo truda oko autenticnosti scenografije, kostima i glazbe, ima, najblaze receno, prilicno lezeran odnos prema postovanju povijesnih cinjenica. Bill Duke, u nastojanju da pokaze gangsterski milje iz kolektivne perspektive crne rase i danasnjih politickih obzira grca u povijesnom revizionizmu. Tako je okrutni crnacki gangster "Bumpy" u liku Laurencea Fishburnea prikazan ne samo kao rafiniran, inteligentan i bijelcima superioran vodja, nego kao i mesijanski vodja svoje zajednice. Lik Thomasa E. Deweya, tuzitelja koji je cak i od najljucih politickih protivnika pobrao pohvale zbog uspjesne borbe protiv kriminala, prikazan je kao antipaticni korumpirani gad (film, dakako, zaboravlja prikazati kako je svemocni Luciano na kraju u zatvoru zavrsio upravo Deweyevom zaslugom). No, osim povijesnog revizionizma i grcanja u crnackom rasizmu, ovaj film ima ozbiljne nedostatke u cisto umjetnickom pogledu - film je previse razvucen, traljavo montiran, a, kao i u njemu slicnom MICHAELU COLLINSU, romansa izmedju Fishburnea i ljepotice koju tumaci bivsa crna mis Vanessa L. Williams samo smeta prici. Neke od scena u filmu su apsurdne, na granici crne komedije (poput dvojice idiotskih ubojica sa motikom), ali nikada dovoljno smijesne da izbjegnemo nelagodu. Andy Garcia je na trenutke karikaturalan, a Tim Roth kao Dutch Schultz preglumljuje sve u sesnaest. Na kraju i zavrsetak filma nije previse zadovoljavajuci, jer nas nakon 130 minuta mucenja ostavlja sa svim mogucim klisejima gangsterskih filmova. Ukratko, BARABA je ostvarenje koji ispod rasne glazure ne donosi nista novo u zanru gangsterskog filma.