NATJERUJUCI AMY

CHASING AMY

Meteorski uspon Quentina Velikog i njegov postupni silazak s bozanskog trona medju snobovskim kriticarima pogodovao je nizu nezavisnih filmasa koji su sve dotle bili prisiljeni u njegovoj sjeni. Jedan od njih je svakako i Kevin Smith, koji je svoje mjesto u analima sedme umjetnosti osigurao herojskim pothvatom snimanja svog cjelovecernjeg debija za nezamislivo tricavih 24.000 US$. TRGOVCI, crna poluautobiografska komedija o zivotu otudjene omladine u bezlicnim gradicima New Jerseya, postala je najveci nezavisni hit 1994. godine i osigurala Smithu proboj u A-ligu. Na zalost, njegov slijedeci projekt, visokobudzetna komedija STAKORI IZ SOPING CENTRA, iako nesumnjivo zabavna, dozivjela je velike kritike od strane kritike. Smith se za svoj rad cak morao javno ispricavati na festivalu nezavisnog filma u Sundanceu, ali dojam je da je film prije postao zrtvom "nezavisnjacke" snobovstine nego sto je u sustini predstavljao Smithov kreativni pad. U svakom slucaju, Smith je shvatio poruku i odlucio se drzati niskog budzeta - njegov najnoviji projekt, NATJERUJUCI AMY, snimljen je za (holivudske standarde) bijednih 250.000 US$ u produkciji "Miramaxa", tako da mladog autora iz New Jerseya tesko da netko moze nazivati prodanom dusom.

NATJERUJUCI AMY predstavlja treci dio Smithovog opusa nazvanog "trilogija New Jerseya" - filmove nepovezane radnje, ali slicnog miljea i dva stalna lika - sitnih dilera Jaya (Mewes) i Silent Boba (Smith) koji sluze kao povremeni komentatori radnje. Glavni junaci su pak crtaci stripova Holden (Affleck) i Banky (Lee) koji su se proslavili svojim undeground djelom "Bluntman & Chronic" i dolaze na veliku strip-konvenciju u New York. Tamo Holdenu za oko zapadne privlacna crtacica stripova Alyssa (Adams) i on, nakon sto je u njenom drustvu proveo nekoliko ugodnih trenutaka, zakljuci da su njih dvoje stvoreni jedno za drugo. No, Holdena ceka veliko iznenadjenje kada shvati kako je Alyssa lezbijka. Usprkos tome sto ga Banky, uplasen za svog najboljeg prijatelja i dugogodisnjeg suradnika, nastoji od toga odgovoriti, smrtno zaljubljeni Holden se nastavlja vidjati s Alyssom, iako njena seksualna orijentacija predstavlja gotovo nesavladivu smetnju njihovoj vezi.

Manje-vise svi elementi koji sacinjavaju zastitni znak Kevina Smitha su tu: likovi iz miljea radnicke omladine New Jerseya, papreni dijalozi primjereniji pornicu nego ozbiljnoj drami i, konacno, cijeli niz referenci na RAT ZVIJEZDA, svijet stripa i ostale oblike popularne kulture. Ali, postoji i jedna velika razlika u odnosu na prethodna dva filma - NATJERUJUCI AMY je zanrovski smjesten u snobovskim kriticarima prilicno omrznutu oblast romanticne komedije. I ne samo to, u drugoj polovici filma NATJERUJUCI AMY polagano, ali sigurno dobija sve ozbiljniji ton pretvarajuci se u najzrelije Smithovo ostvarenje dosada, u kome se hladno raspravlja o prirodi ljubavi, prijateljstva i seksa. Sam Smith se, kao i obicno, nije bas previse trudio oko rezije, znajuci kako je scenarij s neobicno inventivnim koristenjem ulicnog jezika njegova najjaca strana. Likovi su izvrsno profilirani, a tome pridonosi i niz jakih glumaca - Bena Afflecka, trenutnog mezimca "nezavisnih" filmasa, ali sposobnog da kao nitko drugi predstavi patnje danasnjeg mladog covjeka; Jasona Leeja, Smithovog suradnika iz STAKORA IZ SOPING CENTRA. Ali, film ipak pociva na glumici koja je u stvarnom zivotu Smithova djevojka - Joey Lauren Adams, koja usprkos piskutavom glasicu uspijeva u tome da nam se nametne ne samo kao naslovni nego i kao glavni lik. Iako bez svake sumnje dojmljivo djelo, NATJERUJUCI AMY se na trenutke cini pomalo nedovrsenim, a i prijelaz iz zabavnog prvog u ozbiljni drugi dio nije bas najbolje obavljen. Ipak, za Smitha jos ima vremena da se izbrusi kao uistinu veliki umjetnik a i ovo dosada je film u kojem mogu uzivati i zahtjevniji filmofili, kao i "obicna raja".