SKIDAJTE SE DO KRAJA

THE FULL MONTY

Nakon sto je dugo vremena sluzila iskljucivo kao logisticki servis svojem bogatom americkom rodjaku, britanska kinematografija je posljednjih nekoliko godina preduzela pravi pravcatu invaziju na americko trziste. Razlog tome je cijeli niz malih, simpaticnih filmova snimljenih na Otoku za male pare, ali koji, zahvaljujuci popularnosti "nezavisnog" i ne-holivudskog, uspijevaju dosta zaraditi. Jedan od njih i SKIDAJTE SE DO KRAJA, socijalna komedija nastala u produkciji "Fox Searchlighta", tvrtke koja sluzi kao hladni pogon za holivudskog teskasa "20th Century Fox". Ne samo da je komedijica uspjela dosta zaraditi na stranim proizvodima nesklonom americkom trzistu, nego su je cak smatrali i ozbiljnim protukandidatom nepobjedivom TITANICU u proljetnoj utrci za "Oscare". Ipak, s obzirom da zivimo u stvarnom svijetu, TITANIC je pokupio zlatne kipice, a autorima SKIDAJTE SE DO KRAJA ostaje utjeha da su svjetski kriticari listom voljeli njihov rad.

Kao i mnoge druge komedije s Otoka nastale u posljednje vrijeme, i ova je smjestena u sumornu stvarnost industrijskih bespuca post-thatcherovske Engleske. Jedno od takvih mjesta je i Sheffield, sjediste industrije celika koje je prije cetvrt stoljeca bilo zlatni grad blagostanja. Danas je industrija propala, i nekad ponosni radnici zivotare pred biroima za zaposljavanje. Jednome od njih, Gazu (Caryle) je nezaposlenost dovela do raspada braka, a to sto ne moze placati alimentaciju mu prijeti oduzimanjem sina Nathana (Snape). U ocaju mu, zajedno s njegovim prijateljem Daveom (Addy), na pamet pada ludjacka ideja - da zaradi dragocjenu saku funti tako sto ce oformiti skupinu muskih striptizeta. Nevolja je u tome sto su clanovi te skupine sve samo ne talentirani za taj posao - ili su prestari, ili predebeli, ili premrsavi, ili nemaju pojma plesati. Ali, svemu usprkos, Gaz odlucuje nastaviti sa svojim projektom, spreman da se zajedno sa svojim prijateljima skine do kraja.

Mnogi su kriticari ovom filmu bili skloni zamjerati to sto se, poput mnogih holivudskih "high concept" proizvoda, svodi na jeftini stos. Iako je to istina, upravo nacin na koji je reziser Cattaneo na ekran prenio tu super-jednostavnu pricu pokazuje koliko je britanska kinematografija superiorna nad Hollywoodom. Lisen jeftinog socijalno-politickog moraliziranja ili jeftine melodrame, ovaj filmcic nam dozira apotekarski odmjerene kolicine humora i drame upravo u onakvu mjesavinu kakva ce goditi mnogim gledateljima. Naravno, tu je i onaj element u kojem je Britanija uvijek bila superiorna nad Hollywoodom - glumacka ekipa. Robert Carlyle, koji nam je u sjecanju ostao kao psihopatski Begbie iz TRAINSPOTTINGA (a i njegov lik u jednom trenutku sebe opisuje kao osobu koja slici na serijskog ubojicu), ovdje je izvrstan kao brizan otac i nesluzbeni vodja grupe. Vrlo je dobar i Tom Wilkinson, u uistinu tragikomicnoj ulozi nezaposlenog sluzbenika koji svojoj supruzi glumi da ima posao, a takodjer i gotovo nevidjeni Paul Barber u ulozi ostarjelog plesaca Horsea. Uza sve to ovdje imamo i odlicni soundtrack, cija disco-glazba 70-tih daje vise nego ironicni komentar sumorne svakidasnjice glavnih junaka.

Ukratko, rijec je o filmu kojeg bi bilo steta propustiti.