SMRTONOSNO ORUZJE 4

LETHAL WEAPON 4

"Warner Bros" je vec vise od godinu dana u nevolji. Tvrtka koja nam je dala CASABLANCU, Duska Dugouska i bez koje se ne moze zamisliti povijest sedme umjetnosti u ovom stoljecu, svoju 75. obljetnicu slavi pod sjenom kreativne i financijske krize. Iako tvrtki dionice jos dobro stoje na Wall Streetu, njen filmski odjel je suocen sa serijom komercijalnih kataklizmi na kino-blagajnama, tako da se tesko sjetiti nekog WB-ovog filma koji je uspio vratiti ulozeni novac u posljednjih godinu i pol dana. Pogotovo je tragicno to sto "Warner" kao da ne moze u film uloziti manje od deveteroznamenkaste svote dolara, tako da se svakim od tih flopova mogla deset godina mogla financirati jedna prosjecna hrvatska zupanija.

S vremenom su i "Warnerovcima" do mozga stigle neke cinjenice, pa su se ovog ljeta odlucili ici na sigurno. Njihova velika ljetna uzdanica bio je cetvrti nastavak megapopularnog akcijskog serijala SMRTONOSNO ORUZJE s Melom Gibsonom i Dannyjem Gloverom u glavnim ulogama. Prvi film, snimljen 1987. godine, bio je vrlo dobar, ali mrtvacki ozbiljan. Slijedeca dva su, naustrb kvaliteta, skrenula u vode komedije, ali su svejedno uspijevali zabaviti gledatelje dovoljno da dobiju gomilu novaca. Ipak, i glavni glumci su bili pomalo umorni od stalnog tumacenja jednih te istih uloga, pa je trebalo cekati sest godina da "Warner" izvuce as iz rukava. Gibson je za svoj pristanak dobio 25 milijuna US$, snimanje se oteglo, a budzet ponovno narastao do idiotskih 140 milijuna US$. Kada je SMRTONOSNO ORUZJE 4 konacno doslo do kino-blagajni, ostvario je dojmljiv promet, koji bi u normalnim okolnostima znacio veliki uspjeh, ali za rastrosne "warnerovce" je predstavljao pozitivnu nulu.

Nakon sto smo se u dojmljivoj, ali pomalo nadrealistickoj pocetnoj sceni podsjetili na dvoje glavnih junaka - policijske narednike Riggsa (Gibson) i Murtaugha (Glover), zaplet zapocinje u luci Los Angelesa, gdje njih dvojica, zajedno sa svojim nametljivim pomocnikom Leom Getzom (Pesci) love ribu. Umjesto ribe, ulove brod koji prevozi gomile kineskih imigranata kao ropsku radnu snagu za "sweatshopove" u Americi. Murtaugh se sazali na imigrante, te jednu obitelj odluci sakriti u svojoj kuci. To mu je velika greska, jer je obitelj povezana s okrutnim kineskim trijadama na celu s ujakom Bennyjem (Chan) i njegovim izuzetno opasnim pomocnikom Wah Sing Kuom (Li). Dok se istovremeno bore s okrutnim gangsterima, policijski duo ima problema i u osobnom zivotu - Murtaughu je kci Rianne (Wolfe) zatrudnjela s mladim i otresitim policajcem Buttersom (Rock), dok Riggsa njegova trudna djevojka i koleginica Lorna (Russo) zeli nagovoriti na vjencanje.

Kao sto je slucaj s prethodna dva filma u serijalu, tko god ocekivao misaone dijaloge, ozbiljne teme ili cak tako prozaicne stvari kao razvoj likova i originalni zaplet, bit ce razocaran. No, s druge strane, od rezisera kao Richarda Donnera se i nije ocekivala umjetnost nego uredno isporuceni industrijski proizvod sa svim specifikacijama - red one-linera, red humora, red spektakularnih jurnjava automobilom, red spektakularnih tucnjava, red eksplozija. I Donner isporucuje sve to s besprijekornom zanatskom vjestinom, tako da nam dah oduzimaju scene koje bi u svakom drugom filmu izgledale smijesne - poput automobila s glavnim junacima koji iskoci s ceste, zarije se u zgradu, prodje kroz nju i uspije manje-vise neostecen sletjeti na suprotnoj strani. Sto se glumaca tice, oni su vec manje disciplinirani - za Gibsona, Glovera i ostatak ekipe je jasno da su se dobro zabavljali snimajuci ovaj film. Jedina je iznimka izvrsni Jet Li, hongkonska filmska zvijezda u svom holivudskom debiju; u nekoliko akcijskih scena pokazuje nevjerojatni raspon svojih borilackih vjestina. U normalnim okolnostima bi Gibsona i Glovera pojeo za dorucak, ali posto je negativac, a ovo ipak holivudski film, na kraju stradava. Prinova u galeriji likova, kojeg tumaci zivopisni komicar Chris Rock, iako na trenutke zabavan, pomalo pretjeruje u nastojanju da preotme Pesciju posao glavnog "comic reliefa".

Ono sto ovaj film ipak istice od ostalih SMRTONOSNIH ORUZJA jest pomalo melankolicni osjecaj kojeg izaziva ponovno okupljanje svih likova koje smo upoznali. Pogotovo je to vidljivo u zavrsnici (i kadrovima koje mozemo vidjeti na odjavnoj spici) kada nam Donner nastoji sugerirati kako je ovo posljednje SMRTONOSNO ORUZJE. Zavrsnica, koje ce neke od nas podsjetiti na posljednje epizode u meksickim i brazilskim sapunjacama, je mozda i najbolji nacin da se zatvori jedno od svijetlijih poglavlja u inace otuznoj novijoj povijesti holivudske komercijale.