REKORDER

PREFONTAINE

U vrijeme dok cca. 3 milijardi ljudi na ovom planetu uveseljavaju dvadesetdvojica majmuna s konjskim licima koji po livadi naganjaju komad svinjeće kože, oni kojima se gadi zabava za prostačke plebejske mase su okrenuti onim pravim, elitnim aristokratskim disciplinama. Steve Prefontaine (Leto), mladić koji je 60-tih odrastao u siromašnoj obitelji iz Oregona, smatran je preslabim za tipične natjecateljske sportove kao što su bili američki nogomet, baseball i košarka, te se okrenuo trčanju. Tu je otkrio svoj veliki talent i pri upisu na Sveučilište u Oregonu dolazi pod okrilje legendarnog trenera Billa Bowermana (Ermey). Prefontaine, nakon što razbije nekoliko nacionalnih rekorda i postane prvom atletskom medijskom zvijezdom, odlučuje po svaku cijenu dobiti zlatnu medalju na Olimpijskim igrama u Muenchenu 1972. Na tom putu ga čekaju mnoge prepreke - od kolega koji ga smatraju umišljenom primadonom, djevojke koja ga je ostavila nakon nevjere, sportskih funkcionara koji ga guše birokratskim pravilima i, konačno, vlastitog karaktera.

Režiser Steve James i snimatelj Peter Gilbert su prije nekoliko godina dobili "Oscara" za HOOP DREAMS, hvaljeni dokumentarac o nastojanju mladih, siromašnih crnaca iz čikaškog geta da pomoću vlastitog košarkaškog talenta ekspresno dodju do instant-slave i bogatstva. Za svoj prvi igrani projekt su iskoristili gotovo dokumentarnu tehniku - snimajući film na Super 16mm i koristeći za veliki holivudski studio gotovo nezamislivo sitan budžet od 9 milijuna US$. Ali, nisu stali samo na tome - film uistinu jest polu-dokumentarac; Jared Leto, klinac za kojim je Claire Danes uzdisala u kultnoj seriji I TO MI JE ŽIVOT, ne samo što dobro glumi Stevea Prefontainea, nego i dokumentarne snimke pravog "Prea" ubačene u film pokazuju nevjerojatnu sličnost. Iluziju dokumentarnosti James potcrtava i kratkim insertima intervjua sa protagonistima, kojima su šminkeri odlično nabacili dva desetljeća viška. Od svih njih je možda najjači R. Lee Ermey kao trener, jedan od najboljih karakternih glumaca, koji se proslavio sličnom ulogom instruktora u Kubrickovom FULL METAL JACKETU. Ni ostali mnogo ne zaostaju, kao što je na primjer Ed O'Neill (BRAČNE VODE) i Amy Locane, koju je uvijek ugodno vidjeti, čak i ako cijeli film ostaje obučena. Ipak, najveća atrakcija filma jest pažljivo i inteligentno dočaran ugodjaj sedamdesetih godina, danas filmašima prilično dragog vremenskog razdoblja. Ukratko, PREFONTAINE je film kojeg valja preporučiti svim ljubiteljima nekonvencionalnih oblika holivudske kinematografije, a ne samo onima koji vole sport na filmu, a zasićeni su nogometom.