UGLEDNI GOSPODIN

THE DISTINGUISHED GENTLEMAN

Za razliku od hrvatskih umirovljenika, koji se u pauzama kopanja po kantama za smeće tješe time da su svi na vlasti ionako lopovi, Thomas Jefferson Johnson (Murphy), sitni varalica s Floride, nema takva saznanja. No i to će se promijeniti kada prilikom jedne svoje akcije bude prisustvovao razgovoru u kojem sudjeluje popularni, ali do grla korumpirani kongresmen Jeff Johnson (Garner). Kada kongresmen umre, Thomas Jefferson nastoji iskoristiti sličnost imena, kandidira se za Kongres i bude izabran. U Washingtonu ga pod svoje okrilje uzima moćni predsjednik odbora za energetiku Dick Dodge (Smith). U medjuvremenu Johnson uživa u svakojakim privilegijama koje donosi položaj kongresmena, kao i brdu novca koje u njegove džepove slijevaju svakojaki lobisti. Ali, kada upozna idealističku aktivisticu Celiu Kirby (Rowell), sve se mijenja.

Jonathanu Lynnu, režiseru ovog filma (koji nas je nedavno ugodno iznenadio svojom simpatičnom komedijicom ZBRKA U SUDNICI), tema i nije baš neka velika nepoznanica, jer se još za vrijeme svoje karijere u Britaniji proslavio sa TV-serijom DA, MINISTRE, jednim od najboljih primjera političke satire ikada napravljenih. Marty Kaplan, jedan od scenarista i izvršnih producenata filma, takodjer se svojevremeno bavio politikom i neka svoja iskustva iskoristio kao gradju za ovaj film. Zbog svega toga, iako je uobičajeno ublažen holivudskim standardima "društveno angažirane" komedije, ovaj je film realističniji od sličnih proizvoda na tu temu. Čak se i Eddie Murphy, komičar čiji je image stvoren na antitezi američkog establishmenta, odlično snašao u ulozi koja kao da je ispala iz Caprinog klasika G. SMITH IDE U WASHINGTON. Ostali glumci su takodjer više nego dobri - Lane Smith kao pokvareni politički moćnik odlično je svoju ulogu modelirao po Nixonu (istoga je glumio u mini-seriji LAST DAYS), a uz njega je tu i hrpa dobrih karakternih glumaca, koje rijetko kada imamo priliku vidjeti na okupu. Doduše, film ima malih problema s uvjerljivošću - cinični ton iz prvog dijela naprasno se mijenja u sentimentalnu basnu na kraju. Transformacija naslovnog lika iz sitnog pokvarenjaka u borca za slobodu, pravdu, demokraciju i američki način života i nije baš najbolje objašnjena. Znamo da Murphy ima običaj uvlačiti elemente romantične melodrame u svaki svoj film, ali Victoria Rowell kao jedini razlog jednostavno nije dovoljna. Ipak, usprkos svojim nedostacima, UGLEDNI GOSPODIN je jedna od boljih komedija koje imamo prilike vidjeti na video-tržištu u posljednje vrijeme.