BEAN

BEAN: THE ULTIMATE DISASTER MOVIE (BEAN: FILM POTPUNE KATASTROFE)

Popularnog britanskog komičara Rowana Atkinsona je možda uveseljavalo to što njegovu kultnu humorističku seriju BLACK ADDER mnogi smatraju jednim od najboljih proizvoda u povijesti BBC-ja, ali ga je vjerojatno mučilo to što u njoj najviše uživaju oni koji imaju makar jednu fakultetsku diplomu iz društvenih znanosti. Da bi nekako pronašao put do šire publike, Atkinson je stvorio vlastiti alter ego u liku Beana, šašavog, na trenutke opakog, ali u suštini simpatičnog tipa čiji su čisto vizualni gegovi, bez ikakvog teksta, omogućili Atkinsonu globalnu slavu. Holivudski producenti su postali svjesni Atkinsona, ali on se pojavljivao tek u epizodama njihovih proizvoda. Konačno odlučivši da i sam postane holivudska zvijezda, Atkinson je odlučio svoj najpopularniji lik prebaciti na veliko platno. Film će ostati upamćen po dosada nezabilježenoj propagandnoj kampanji, za koju će mnogi zlobnici reći kako je čak bolja od samog filma.

U ovom filmu Bean (Atkinson) je nešto kao čuvar slika u britanskoj Nacionalnoj galeriji kojeg osoblje i uprava ne podnose. Zato sa zadovoljstvom prihvaćaju prijedlog da Bean galeriju predstavlja u Los Angelesu, gdje je Galerija "Grearson" otkupila slavnu sliku "Whistler's Mother". Jedan od službenika u galeriji, David Langley (MacNicol) donosi fatalnu odluku da britanskog "stručnjaka" ugosti u vlastitoj kuća. To donosi katastrofu, jer nespretni Bean odmah izazove antipatije supruge (Reed) i dvoje djece. Kako se trenutak velike svečanosti približava, tako Langley postaje sve očajniji, jer je zbog Beana prvo izgubio obitelj, a i posao u dolazi u opasnost.

Praksa korištenja popularnih TV-serija za predloške filmova je u posljednje vrijeme u Hollywodu donijela sve nego oduševljavajuće rezultate. U slučaju BEANA rizik je bio još veći, s obzirom da je od materijala za 30-minutnu epizodu trebalo napraviti cjelovečernji film. I to se vidi u ovom filmu, gdje se Atkinson trudi i dosta slučajeva uspijeva grohotom nasmijati gledatelja, ali ih ne uspijeva spojiti u koherentnu cjelinu. Veći dio filma gledatelj je prisiljen zijevati, promatrajući kako se siroti Peter MacNicol u mrtvački ozbiljnoj dramskoj ulozi pokušava koprcati u Atkinsonovoj sjeni. Nihilistička filozofija BEANA je dodatno razblažena inzistiranjem na "obiteljskim vrijednostima", koje su tu samo zato da popune očigledan nedostatak sadržaja. Što se ostalih glumaca tiče, oni su potpuno neiskorišteni, uključujući Burta Reynoldsa kao militarističku karikaturu. Sve u svemu, na trenutke smiješan film, ali koji nam jasno daje do znanja smisao postojanja daljinskog upravljača.