POSLJEDNJI KUM

THE LAST DON

"U tvojoj budućnosti vidim mafiju i dolare", navodno je tada nepoznatom književniku Mariju Puzu rekla gatara pogledavši njegove tarot-karte. Proročanstvo se ispunilo kada je Puzo godine 1972. bljesnuo kao scenarist KUMA, velike mafijaške sage i jednog od najpopularnijih i najboljih filmova svih vremena. Za razliku od mnogih drugih veličina upetljanih u taj projekt, Puzo je bio u sjeni, i nakon njegovog angažmana na Donnerovom SUPERMANU držao se uglavnom van Hollywooda. Pokušaj da ponovno napravi mafijaški ep sa svojim SICILIJANCEM je godine 1987. propao u izvedbi Michaela Cimina. Kada je sredinom 90-tih ponovno stigao na bestseler-liste svojom knjigom POSLJEDNJI KUM, holivudski su producenti bili oprezniji i opredijelili su se za jeftiniji i sigurniji medij mini-serije.

Glavni junak i narator serije je Don Domenico Clericuzio (Aiello), šef moćne mafijaške obitelji sa Rhode Islanda kojeg muče obiteljski kosturi iz ormara. Sredinom 60-tih kći Rosie mu se vjenčala sa sinom suparničke obitelji Santadio. Ali, nastojeći osveti smrt Donovog sina Silvija, njegov vjerni nećak Pipi De Lena (Mantegna) je iskoristio priliku da napravi masakr Santadijevih, uključujući mladoženju. Četvrt stoljeća nakon krvave svadbe, Rosien i Santadijev sin Dante (Cochrane) brzo napreduje kao vojnik u Domenicovoj obitelji, pokazujući nezdravu sklonost prema nasilju i ubijanju. Pipi, koji je u mirovini, manje je zabrinut zbog toga koliko zbog svog sina Crossa (Gedrick) koji je bolesno zaljubljen u holivudsku zvijezdu Athenu Aquitaine (Hannah).

Usporedbe ove mini-serije s KUMOM nije moguće izbjeći, ne samo zbog samog autora i teme, koliko zbog činjenice da se on nije potrudio ponuditi nešto originalno. Svi koji su očekivali koliko-toliko autentičan prikaz djelovanja mafije u devedesetim, dobili su prilično neuvjerljivo preslikavanje svijeta mafije iz KUMA u suvremeno okružje, sa manje-više istim likovima i situacijama. Jedino što film izvlači od TV-prosjeka jest Joe Mantegna, kao i par satiričkih uboda na suvremeni Hollywood, ali nedovoljno da gledatelja spasi od neugodnog "deja vu" osjećaja.