IZGUBLJENI SVIJET

THE LOST WORLD)

JURASSIC PARK: LOST WORLD

Predvidljivost, nedostatak imaginacije i držanje istrošenih formula - bolest koja muči suvremeni Hollywood, po svemu sudeći je dohvatila i njegovu najuspješniju perjanicu - Stevena Spielberga. To se možda najviše ogleda u žalosnoj činjenici da je jedan od najmoćnijih holivudskih glavešina odlučio svoju karijeru svesti na ničeansko vječno ponavljanje istoga, odnosno da je godine 1997. nastojao u potpunosti ponoviti sve svoje postupke iz godine 1993. Dakle, prvo se snimi komercijalno smeće i lukavom propagandnom kampanjom pretvori u "must-see" ljetnu zabavu za široke narodne mase, a onda se na jesen izbaci pseudoangažirana drametina pretplaćena za "Oscare". Godine 1993. taj je plan Spielbergu uspio s JURSKIM PARKOM i SCHINDLEROVOM LISTOM. Godine 1997. se plesalo po nekim drugim notama, i Spielberg je doživio djelomični neuspjeh. Njegov angažirani AMISTAD je doživio solidne, ali ne baš oduševljene kritike, a "oskarovske" nade mu je potopio Cameronov TITANIC. Što se njegove ljetne uzdanice - JURSKOG PARKA 2 - tiče, ona se može pohvaliti jedino rekordnim otvaranjem za prvi vikend. Čak je i ljetni box-office preotela luckasta komedija LJUDI U CRNOM.

Zaplet IZGUBLJENOG SVIJETA nastavlja priču JURSKOG PARKA, odnosno govori o posljedicama zlosretne ekspedicije na park s genetski rekonstruiranim dinosaurima. Jedan od preživjelih, matematičar Ian Malcolm (Goldblum), biva pozvan od umirovljenog vlasnika Hammonda (Attenborrough), koji mu otkriva kako je park u stvari bio lokacija "A" za turiste, dok su dinosauri uzgajani na lokaciji "B", gdje dan-danas žive u idili, nesputani od čovjeka. To je otkrio zli Hammondov nećak (Howard), koji namjerava dinosaure uloviti i odvesti u park u San Diegu. Malcolm nevoljko prihvaća ekspediciju s ciljem da to spriječi, i to samo zato što se na otoku već nalazi njegova djevojka-paleontolog Sarah Harding (Moore). Maloj družini eko-aktivista se protiv njihove pridružila i zapostavljena Malcolmova kći Kelly (Chester), pa, kada konačno dodje s problema s krvožednim gmazovima, imat će dodatnih razloga za brigu.

IZGUBLJENI SVIJET, najzornije od svih ostalih A-filmova napravljenih 1997. godine (osim, možda, BRZINE 2) pokazuje ispravnost poslovice "Sequel sux". Ono što čudi jest da je Spielberg u trilogiji o Indiani Jonesu dokazao kako može izbjeći takvoj zloj kobi. Ali, muze su htjele drukčije, a i sam si je kriv zato što je angažirao scenarista Koeppa, tipa koji je zglajzao već u prvom dijelu, iako i sam ima relativno dobre radove. Scenarij ovog filma izgleda kao totalna krpež, sastavljen od materijala za JURSKI PARK koji nisu mogli ući u prethodni proizvod zbog visoke cijene efekata. Ali, i oni originalni dijelovi su oličenje stupidnosti i potcjenjivanja gledateljske inteligencije. Tako se iz ničega stvorila "lokacija B" samo zato da imamo nastavak; zli korporativni moćnici sjede skrštenih ruku četiri godine samo zato što Spielberg nije ranije mogao snimiti film; glavni junaci dolaze na otok prepun krvoločnih zvijeri samo u jednoj prikolici i s jednom jedinom puškicom; video-stručnjak nema pojma koristiti jednostavnu video-kameru itd.; pošto je potrebna "dama u opasnosti" Malcolm iz ničega dobija djevojku, koja je, zamisli, paleontolog; pošto je potrebno "dijete u opasnosti", Malcolm dobija i kći koje je crne boje kože, valjda zato da se udovolji "politically correct" kriterijima. I sami junaci se ponašaju totalno glupo - nakon što suparničkoj skupini ljudi puste dinosaure iz kaveza (koji usput razlupaju logor), ulažu dosta truda u to da namjeste slomljenu nogu bebi-tiranosauru, iako znaju da će njeni bijesni i krvožedni roditelji doći da je uhvate natrag. Najveći idiotizam filma je na kraju, kada posada broda koji je prevoziro tiranosaura biva požderana od tko zna čega, samo zato da bi njihov teret mogao na miru haračiti San Diegom (i to samo zato da "crkne krava" ovogodišnjoj GODZILLI, holivudskom filmu na istu temu).

U prethodnom filmu likovi su bili prazni i nezanimljivi, a i ovdje je to slučaj, iako se Goldblum s vremena na vrijeme zna sjetiti ubaciti koju duhovitu opasku. Ostali likovi su ili karikature ili posve nezanimljiv doručak za dinosaure, tako da smo ovdje, za razliku od prethodnog filma, čak ozbiljno navodjeni da navijamo za beštije i beskrajno uživamo u tome da čereče i proždiru idiote (poput bedastih tinejdžera u slasher-hororima). Jedina prednost IZGUBLJENOG SVIJETA u odnosu na JURSKI PARK jest u dotjeranijim spec-efektima, ali i oni gube na svojoj uvjerljivosti na video-ekranu. Ukratko, IZGUBLJENI SVIJET je besmisleni iskaz Spielbergove arogancije na koji je najbolje ne trošiti vrijeme.