JANE EYRE

TITANIC nije još stigao u naša kina, a vaša partnerica/partner vam pune uši time da žele pogledati nešto romantično. Vi, naravno, trčite u najbližu videoteku i vraćate se s hrpom "romantičnih komedija". Na to se lome tanjuri i urla kako se traži prava romansa, a ne humorističko stajsko gnojivo. U očaju ponovno trčite u videoteku, ali tamo su sve kazete filmova po romanima Jane Austen već izdate, ili su pogledane. Na sreću, Jane Austen nije jedina engleska književnica iz razdoblja romantizma, i kao dobar nadomjestak poslužit će ekranizacija romana njene kolegice Charlotte Bronte. Talijanskom režiseru Francu Zeffirelliju, koji se osim filmom bavi i operom, klasika nije strana - godine 1968. režirao je jednu od najboljih ekranizacija Shakespearovog ROMEA I JULIJE. Stoga će ljubitelji klasike i romanse uživati u ovom filmu, iako je istoimeni roman ekraniziran x puta (izmedju ostalog, i kao omiljena holodek-avantura kapetanice Janeway u TV-seriji STAR TREK: VOYAGER).

Radnja započinje kada desetogodišnje siroče Jane Eyre (Paquin) njena okrutna tetka (Shaw) pošalje u hladnu i strogu školu Lowood. Usprkos tamošnje okrutnosti, Jane stječe prijatelje i nakon dosta godina postaje guvernanta. Sada već odrasla Jane (Gainsbourg) se zapošljava na imanju bogatog seoskog vlastelina Rochestera (Hurt). Rochester je naizgled hladan i ciničan, ali u dubini duše simpatičan čovjek, koji se počinje svidjati Jane, usprkos tome što je od nje dvaput stariji. No, njenoj ljubavnoj sreći prijeti lijepa vlastelinka Blanche Ingram (Macpherson), kao i tajna koju krije Rochesterov dvorac.

Za razliku od ekranizacija Jane Austen, Zeffirelli se odlučio da gotsku romantiku Charlotte Bronte prikaže u maniri naturalizma primjerenijeg Emileu Zoli. U cijelom filmu gotovo nikada ne sija sunce, zidovi su mračni i prljavi, koža protagonista blijeda, a kostimi uglavnom nijanse sivog. Charlotte Gainsbourg je odlično pogodjena za glavnu ulogu, kao ne previše fizički privlačna osoba, ali koja svojim fizičkim izgledom savršeno odgovara idealu ljepote prve polovice 19. st. William Hurt je odličan kao ostarjeli vlastelin, ali većina ostalih glumaca je tu za ukras - bilo da je riječ o supermodelu Elle Macpherson, bilo veteranki Joan Plowright i "oskarovskom" vunderkindu Anni Paquin. Ipak, svemu usprkos, Zeffirellijev uradak je simpatičan i najozbiljnija zamjerka mu je to da bi BBC sve to napravio za daleko manje novaca.