DANTEOV VRH

DANTE'S PEAK

Početkom prošle godine, kroničari holivudske kreativne apokalipse imali su perverzno zadovoljstvo promatrati natjecanje kompanija "Universal" i "20th Centrury Fox" pod naslovom "moj vulkan je veći od tvoga". Nakon što je uspjeh DANA NEZAVISNOSTI i TWISTERA glavešine doveo do zaključka da publika, prvi put nakon 70-tih, želi gledati spektakularne katastrofe, otpočeo je bizarni lov za što spektakularnijim načinima da se desetine milijuna dolara troše na specijalne efekte. Potresi su definitivno odbačeni kao preiskorišteni, a uragani i tornadi nisu bili dovoljno spektakularni. Jednom je pametnjakoviću u "Paramountu" palo na pamet da iskoristi vulkan kao idealni uzročnik katastrofe. No, ideju je ukrala ekipa iz "Foxa" i njihov je VULKAN, nakon višemjesečne igre skrivača oko financijski najpovoljnijeg termina prikazivanja ipak uspio pobijediti.

Početak, a i nastavak DANTEOVOG VRHA pokazuju kako njegovi autori nisu krili svoje oduševljenje TWISTEROM, te su preuzeli više nego uočljiv broj elemenata njegove radnje. Glavni je junak, vulkanolog Harry Dalton (Brosnan) prije četiri godine izgubio zaručnicu nastojeći se previše približiti aktivnom kolumbijskom vulkanu. Gorko ga je iskustvo natjeralo da puše i na hladno, pa, kada ga američka geološka služba pošalje da istraži sumnjive znakove aktivnosti u ugaslom Dante's Peaku, više je nego voljan uzbuniti javnost. To se ne sviđa gradonačelnici Rachel Wando (Hamilton), čiji je istoimeni gradić u podnožju upravo privukao pažnju bogatih investitora, ali je, djelomično zahvaljujući tome što joj se Harry sviđa, spremna poslušati upozorenje. Na žalost, isto ne misli i Harryjev šef (Hallahan), koji se nekoliko puta opekao dajući lažne uzbune. I tako, kada se erupcija jednom dogodi, započinje nevjerojatno razaranje i Harry se mora boriti s pepelom, lavom i jezerom pretvorenom u kiselinu da bi Rachel i njenu obitelj odveo na sigurno.

Roger Donaldson, novozelandski režiser koji je u svojoj holivudskoj karijeri imao mnogo više promašaja nego pogodaka, uložio je veliki trud da bi filmu oduzeo bilo kakvu dozu originalnosti. Likovi su, dakako, potpuno papirnati i s milimetarskom preciznošću oslikavaju klišeje 70-tih godina. Tome su dodana i nepisana pravila filma katastrofe 90-tih u kojemu desetine ljudi mogu izgubiti život na najgore moguće načine (uključujući nudistički par, koji na samom početku, u maniri najgorih "teenage slashera", u prirodnom jacuzziju plaća okrutnu cijenu za svoj grijeh), ali ne i kućni ljubimci. Naravno, čak ni kada je u glavnoj ulozi jedan ljepotan kao Brosnan, ili tvrdokuhana akcijska heroina kao Linda Hamilton, to u formuli filma katastrofe nema neko bitno značenje. Najvažniji su, naravno, specijalni efekti, od kojih onaj u kojemu otopljenim snijegom stvorena bujica uništava sve pred sobom ne gubi mnogo čak ni na videu. Naravno, moderni holivudski film ne bi bio moderni holivudski film da nema gomile neuvjerljivosti - od toga da se obična jezerska voda pretvara u kiselinu u nekoliko minuta (u stvarnom životu, čak i kod najmunjevitijih erupcija, takvi procesi traju danima), pa do toga da se moguće automobilom kretati preko rijeke užarene lave (čak je i smrtno ozbiljan službeni materijal američke geološke službe bio zajedljiv u odgovoru na pitanje o uvjerljivosti te scene). No, svemu tome usprkos, 105 minuta filma prolazi relativno brzo i nitko, osim najzajedljivijih gledatelja, ne stigne primjetiti "bisere" koji bi ovaj vulkan odavno ugasili.