JUDE - TAMNO SRCE

JUDE

Thomas Hardy je britanski književnik iz druge polovice 19. st. čiji su mračni, naturalistički romani o životu niže rangiranih članova društva bili zahvalni materijal za filmaše (DALEKO OD RAZUZDANE GOMILE, TESSA). Hardyjev roman JUDE iz 1895. godine je, pak, bio mnogo manje popularan kod njegovih suvremenika. Štoviše, lavina bijesnih kritika kojima je autor bio izložen dosegao je takve razmjere da je autor u zenitu stvaralačkog napona odustao od pisanja bilo kakve proze. Srećom, buduće generacije su prema romanu bile mnogo blagonaklonije, tako da je 1971. godine BBC snimio mini-seriju JUDE THE OBSCURE. Djelomično na valu opsjednutosti engleskim književnim klasicima, a djelomično nastojeći pokazati Englesku 19. stoljeća u drukčijem tonu od ekranizacija Jane Austen i Merchant-Ivoryja, Winterbottom se upustio u projekt povijesne melodrame.

Glavni je junak filma Jude Fawley (Eccleston), mladić iz siromašne seoske obitelji kojemu je učitelj Phillotson (Cunnigham) u djetinjstvu usadio san da se upiše na sveučilište u Christminsteru. Snovi su jedno, a stvarnost drugo, pa je Jude prisiljen da se obrazuje čitajući knjige dok zarađuje za život kao klesar. Njegovu akademsku karijeru priječe nesavladvive barijere - društvene predrasude prema kojima škola nije za seljaka te neuspio brak s vrckavom Arabellom (Griffiths). Nakon što napusti ženu, Jude odlazi u Christminster i tamo upoznaje rodjaku Sue (Winslet), u koju se zaljubi, iako je ona udana za Phillotsona. Sue, odlučna da se ne pokori društvenim konvencijama i zaljubljena u Judea, odlučuje napustiti muža i nevjenčano živjeti sa muškarcem svog života, nesvjesna da je time posijala sjeme tragedije.

Michael Winterbottom (kojeg bi naši kino-gledatelji uskoro trebali upoznati po od kritike ispljuvanom DOBRO DOŠLI U SARAJEVO) je nastojao biti vjeran prozi Thomasa Hardyja u svemu, pa je film hladan, prljav i pesimističan do kraja, te gledatelja ne štedi nijedne grozote kojima su bili izloženi njegovi junaci. Jedini otklon je bilo ispuštanje posljednjih dijelova romana, koji su, ako se to može zamisliti, još okrutniji od onog što možemo vidjeti na ekranu. Hladnom, perfekcionističkom Winterbottomovom stilu savršeno odgovara i naslovni glumački par. Christopher Eccleston, čije je patničko lice bilo idealno za ulogu poremećenog yuppieja u SASVIM MALOM UBOJSTVU, savršen je kao društvenim predrasudama i vlastitim slabostima mučeni junak filma. Kao izvrsna partnerica u sasvim suprotnoj ulozi emancipirane žene služi danas izuzetno popularna Kate Winslet (NEBESKA STVORENJA, TITANIC), a njenim muški fanovi, kojih nakon Cameronovog trijumfa ima sve više, biti će vjerojatno oduševljeni spremnošću da pokaže svoje tijelo, čak i u najintimnijim ginekološkim detaljima. No, sve to ipak ne pomaže filmu da se izdigne iznad zanatske korektnosti BBC-jevog televizijskog filma. Nedostatak katarze i ipak prevelika antipatičnost mnogih sumornih detalja filma, osuđuju ga da bude zanemaren kada gledatelji, izuzimajući najzadrtije filmofile i art-snobove, budu razmišljali o filmu desetljeća.