LOVAC I UBOJICA

SWITCHBACK

Nomen est omen, ali u slučaju čovjeka koji se zove Jeb Stuart, hrvatski gledatelji će se imati razloga smijati jedino bizarnoj lingvističkoj igri slučaja. Naime, dotični je svijet sedme umjetnosti zadužio s dva akcijska filma koji se smatraju jednim od najboljih u prethodnih deset godina - McTiernanovim klasikom UMRI MUŠKI (1988) i Davisovim BJEGUNCEM (1993). Njegov je doprinos prvenstveno bio u scenariju, ali se Stuart želio okušati i u režiji, i tu svrhu prošle godine snimio LOVCA I UBOJICU. Taj hrabri iskorak, na žalost, nije baš najbolje prošao na kino-blagajnama, a, po svemu sudeći, ni kritika nije bila baš previše impresionirana.

Nakon prologa, u kojemu tajanstveni napadač otima malog dječaka, prethodno likvidiravši njegovu baby-sittericu, radnja počinje pratiti četvoricu ljudi. Olmstead (Ermey) je šerif grada Amarillo u Teksasu, koji se usred izborne kampanje suočio s dvije nasilne smrti - očigledno djelo serijskog ubojice. Lane Dixon (Leto) je skromni i šutljivi auto-stoper na putu u Salt Lake City koji krije mračnu tajnu iz svoje prošlosti. Bob Goodall (Glover) je prijazni bivši rudar koji svojem prijatelju dovozi prijatelju na Zapad dovozi automobil ukrašen slikama "Playboyevih" ljepotica. Frank La Crosse (Quaid) je šutljivi i usamljeni agent FBI koji dolazi u Amarillo tražiti serijskog ubojicu, ali možda i nije ono za što se predstavlja. Na dan izbora sudbine tih četvoro ljudi će se konačno početi ispreplitati, dok američkim Stjenjakom počinju bjesniti nezapamćene snježne oluje.

Igrom slučaja, film LOVAC I UBOJICA je izašao baš u predvečerje američkog izbornog utorka, kao što je Stjenjak i u stvarnom životu bio pogodjen bijesnom snježnom olujom. Ali, ta zanimljiva koincidencija nije nimalo pripomogla uspjehu ovog filma. Publika je vjerojatno previše umorna od filmova o lovu na neuhvatljive i briljantne serijske ubojice, tako da uopće nije našla za shodno provjeriti nije li ovaj zapravo otklon od postojećih kanona. Na žalost, Jeb Stuart se trudi postaviti stvari u tom smjeru, ali nije previše dosljedan, tako da, na primjer, identitet serijskog ubojice postaje poznat već negdje na sredini filma, oduzimajući mu dosta napetosti i ostavivši iskusnijem gledatelju da nekoliko minuta unaprijed precizno iskonstruira cijelu završnicu kao i završni kadar (što se autoru ovih redova zbilja dogodilo).

Ono što je najveća šteta u filmu jest da je Stuart u svemu, osim glavne postavke, nastojao biti originalan. Prije svega, LOVAC I UBOJICA predstavlja jedan od rijetkih holivudskih filmova čija se radnja ne odvija ni u New Yorku ni u Los Angelesu, nego u beskrajnim i zastrašujućim prostranstvima izmedju ta dva grada. I ne samo to, za razliku od holivudskih scenarista, Stuart male gradove i njihove stanovnike opisuje s mnogo više razumijevanja i simpatije nego obično. Tako šerif Amarilla, kojega izvrsno glumi karakterni glumac R. Lee Ermey (FULL METAL JACKET), ispada najbolji lik. S dosta simpatija nam je pokazan za Hollywood gotovo nepostojeći milje radničke klase, željezničkih postaja i drugih prozaičnih elemenata nacionalne infrastrukture bez kojih ta medijska supersila ne bi uopće mogla postojati. Uz Ermeya, glumci su manje-više O.K. - Glover je nevjerojatno simpatičan, dok su Jared Leto (Jordan Catalano iz I TO MI JE NEKI ŽIVOT) i Dennis Quaid prilično drveni. Film ima par zanimljivih akcijskih scena i lijepe, uistinu impresivne kadrove američkih planina usred zime, ali to nije dovoljno da bi LOVAC I UBOJICA zaslužio da gledatelj na njega potroši dva sata umjesto na nešto pametnije.