MIROTVORAC

THE PEACEMAKER

Iako se svi danas slažu kako je sustav velikih holivudskih studija u krizi, godine 1997. se bolesnim dinosaurima pridružio još jedan. Jeffrey Katzenberg, Michael Geffen i Steven Spielberg, producenti koji su mnogim od tih studija tokom prethodnih par desetljeća donijeli milijarde dolara, zaključili su da je vrijeme da ubuduće sve te milijarde donose sebi. Nakon dugotrajnih priprema, prije par godina je osnovan Dreamworks SKG - prvi veliki holivudski studio nakon gotovo 70 i više godina. Čast da bude prvi veliki Dreamworksov blockbuster pripala je projektu MIROTVORCA, spektakularne akcijade koju je progurao Branko Lustig, producent hrvatskog podrijetla i dobitnik Oscara za Spielbergovu SCHINDLEROVU LISTU.

Ono što je gledateljima sa ovih prostora trebalo biti posebno zanimljivo bila je činjenica da se projekt trebao snimati u Hrvatskoj, odnosno da su u njemu negativci i izvor sveg zla na svijetu trebali biti bosanski Srbi. No, od zamisli da se upregnu posustali kapaciteti studija "Jadran Film" u Zagrebu, odnosno milijunima svjetskih gledatelja pronosi istinu o ratu na balkanskim prostorima, pa do realizacije, mnogo toga se promijenilo. Rat je završio i svijet je prestao misliti kako na Bosnu, tako na i Srbe. Nadalje, Spielbergu se sve manje svidjala ideja da snima film u državi čiji je predsjednik iznosio antisemitske stavove, odnosno opstruirao dejtonski sporazum. Na kraju su, uz političke, Lustigu stavljeni pod nos i ekonomski obziri, pa su negativci modificirani tako da se zadovolji i srpsko tržište.

Radnja započinje negdje u pustoši Rusije gdje vlak prevozi tovar nuklearnih bojevih glava koje se moraju uništiti. Vlak presretnu maskirani napadači, pobiju pratnju i, nakon što preuzmu tovar, jednu od nuklearnih bombi aktiviraju sa sigurne udaljenosti. Plan da se kradja prikaže kao nesretan slučaj propada, jer Julia Kelly (Kidman), analitičarka američke službe za suzbijanje nuklearnog terorizma, pronalazi tragove da je riječ o zločinu. Njenoj istrazi se pridružuje pukovnik Thomas Devoe (Clooney), otresiti, ali na terenu efikasni operativac. Njih dvoje organiziraju potragu za nuklearnim krijumčarima dok smrtonosni tovar putuje prema Iranu. U medjuvremenu Dušan Gavrić (Iures), skromni učitelj glazbe iz Grbavice sprema se da zamijeni ubijenog bosansko-srpskog diplomata na konferenciji koja se održava u New Yorku.

Kada se konačno MIROTVORAC pojavio na američkim kino-ekranima u jesen prošle godine, mnogi su bili razočarani, prije svega ne baš spektakularnim rezultatima na kino-blagajnama. Kao veliki debi novog holivudskog giganta MIROTVORAC je doživio neuspjeh, no, s druge strane, mnogi kritičari su ipak sebi uzeli slobodu da pohvale film kao zanatski korektnu i izuzetno spektakularnu akcijadu. Te bi pohvale pogotovo trebale goditi Mimi Leder, koja se uvrstila u onu rijetku sortu žena-režisera koje su u stanju raditi akcijade. Mimi Leder, čija su prethodna iskustva vezana uz popularnu dramsku seriju HITNA SLUŽBA, se ovdje snašla poput ribe u vodi, snimajući film koji zadovoljava sve bondovske kriterije non-stop akcije u dva sata.

Na žalost, iako je Mimi Leder vjerojatno bila zadovoljna time što radi sa svojim starim suradnikom Georgeom Clooneyem (dr. Ross iz HITNE SLUŽBE), konačni rezultat angažmana tog glumca je ipak nezadovoljavajući. Clooney možda jest zgodan dečko za kojim uzdišu domaćice, ali kao macho razbijač izgleda jednostavno smiješan, što je izmedju ostalog razlog što je njegov drugi veliki ovogodišnji projekt, BATMAN I ROBIN, neslavno krahirao na kino-blagajnama. Njegova partnerica Nicole Kidman ima više iskustva u akcijadama (briljantan nastup u OPASNOM MORU), ali je prilično neuvjerljivo da se neki washingtonski birokrat natjerava po ulici s medjunarodnim teroristima i krijumčarima oružja. Najbolju ulogu je ipak ostvario Marcel Iures, kao za Hollywood atipični negativac, čija su nedjela sasvim razumljiva nakon svih nedaća kojima je bio izložen, i koje nam Mimi Leder, po mom skromnom sudu, čak i previše zorno prikazuje. Na kraju će gledatelj doći u opasnu napast da počne navijati za napaćenog negativaca nasuprot kartonskih i umišljenih branitelja zapadne civilizacije koje tumače Nicole Kidman i George Clooney.

Iako je film izuzetno brz po tempu i prepun akcijskih scena od kojih zastaje dah, nije lišen ozbiljnih sadržajnih nedostataka. Prije svega je to prilično nategnuta ideja da svijetu mnogo veća opasnost prijeti od idealističkih jugonostalgičara nego od nacionalista. Drugi ozbiljan "feler" je blesava ideja da je Iran mjesto s kojeg se najlakše može prošvercati nuklearno oružje u srpski dio Bosne. I, konačno, glavni negativac ima namjeru aktivirati bombu usred New Yorka, a s druge strane osjeća potrebu upozoriti nedužne prolaznike da se sakriju na sigurno mjesto. Dodajmo tome dramaturški balast u liku ruskog obavještajca kojeg glumi Armin Mueller-Stahl, nasilnu romansu izmedju Kidmanove i Clooneya te konačno kliše nad klišejima - deaktiviranje bombe u posljednoj sekundi - nije teško shvatiti zašto je ovaj film daleko od savršenstva. No, s druge strane, ako je Goranu Višnjiću trebalo da nastupi u nečem boljem od OLUJNIH TIŠINA, ostvario je svoju svrhu.