ZASTRAŠIVAČI

THE FREIGHTENERS

Svako malo u nekoj ne-holivudskoj kinematografiji iznikne pravi mali genije. Frajer s malo novaca ali puno duha odluči snimiti film, nesputan dinosaurskim konvencijama i vodjen isključivo svojom umjetničkom vizijom. Frajer uspijeva privući pažnju distributera, trijumfira na uglednim festivalima i domaćim kino-blagajnama te automatski stječe kult-status medju malobrojnim, ali odanim poklonicima. S vremenom vijesti o njegovom talentu dolaze od velikih holivudskih studija i počinju ga opsjedati agenti, nudeći mu kule i gradove. Frajer pristaje, odlazi u Hollywood i počinje snimati "svoj" film za holivudske desetke milijuna dolara. Big mistake.

Nešto se slično dogodilo i Peteru Jacksonu, uz Leeja Tamahorija i Jane Campion najpoznatijem novozelandskom režiseru. Otkako je krajem osamdesetih počeo snimati zapažene SF-horore (BAD TASTE, BRAINDEAD) stekao je kult-status medju ljubiteljima bizarnih i otkačenih filmova. Svoje je autorstvo potvrdio i u prvom ozbiljnijem mainstream filmu NEBESKA STVORENJA, da bi, naravno i Hollywood odlučio učiniti svoje. Rezultat svega toga je trebala biti otkačena, "paranormalna" crna komedija ZASTRAŠIVAČI.

Radnja se događa u malom kalifornijskom gradiću Fairweather, gdje bivši arhitekt Frank Banister (Fox) zaradjuje za život kao istjerivač duhova. Ono što njegovi zaplašeni mušterije ne znaju da to što dotični može vidjeeti duhove ne znači da ih ne vuče za nos - sprijateljivši se s par utvara, koristi ih kako bi od zastrašenih naivčina iznudjivao novac. Pravi problem nastaje kada u Fairweatheru zaredaju neobični slučajevi srčanih udara u mladih osoba. Jedna od žrtava je bivši Banisterov mušterija Ray Lynskey (Dobson), što Franku na vrat navuče antipatičnog agenta FBI Miltona Dammersa (Combs). Frank ubrzo vidi da su smrti djelo zlog duha, povezanog s lokalnom tragedijom prije tridesetak godina te da bi lijepa udovica Lynskey (Alvarado) mogla biti jedna od žrtava.

Jackson je bio svjestan opasnosti holivudizacije svog imena, pa je film snimio na svom rodnom Novom Zelandu te film napučio s nekoliko svojih suradnika. Na žalost, to nije bilo dovoljno. Njegova je kreativna vizija posrnula pod milijunima dolara vrijednim, tehnički savršenim ali predvidljivim specijalnim efektima. Originalni jacksonovski likovi nisu dobro pasali standarnim holivudskim glumcima, pogotovo Michaelu J. Foxu koji se doima nekako izgubljeno u svemu tome. Duhovi i cijela paraznanost oko njih previše podsjeća na već vidjene i potrošene sižeje 80-tih godina, od KUĆE, ISTJERIVAČA DUHOVA do BEETLEJUICEA. Jackson, dakako, uspijeva filmu udahnuti nešto svojih originalnih detalja, ali nedovoljno da se izbjegne razočaranje u usporedbi s ranijim remek-djelima. Ipak, za one neopterećene kultom Petera Jacksona ZASTRAŠIVAČI bi mogli proći kao standardna zanatska holivudska zabava.