FENOMEN

PHENOMENON

George Malley (Travolta) je ubog i priprost farmer iz malog gradića na sjeveru Kalifornije, koji živi mirnim, dosadnim životom kojemu je jedino svjetlo privlačna raspuštenica Lace (Sedwigk) koja uporno odbija njegova udvaranja. Nakon proslave 37. rodjendana obasja ga čudna svjetlost s neba i otada George dobija neobjašnjive intelektualne sposobnosti - počinje čitati nekoliko knjiga na dan, za pola sata nauči strani jezik, a s vremenom počinje predosjećati potrese i snagom volje micati predmete na stolu. Njegovi sugradjani ga se počinju plašiti, a jedini koji ga pokušavaju shvatiti jesu njegov dobar prijatelj radio-amater Nate (Whitaker) i liječnik (Duvall). No, to je tek početak problema, jer se za čudo u malom gradu zainteresiraju vladine agencije kao i mediji.

FENOMEN, jedan od uspješnijih prošlogodišnjih filmova, lako je objasniti time što je publici trebao svojevrsni otklon od megabudžetskog ljetnog gnojiva kojim ga servira Hollywood, dakle jednostavna, sentimentalna, naivna priča, gotovo u stilu Franka Capre. I Johnu Travolti je trebao otklon od uloga cool gangstera i psihopata, te se sa zadovoljstvom vratio arhetipu običnog, ali dobrog tipa kojeg nije igrao još od vremena GLE TKO TO GOVORI. Doduše, njegovi dežurni kritičari su film bespoštedno napali kao perfidnu propagandu učenja Scientološke crkve čiji je on član (dio kojeg je i nauk o tome da čovjek mora otkriti svoje skrivene sposobnosti). Ipak, publika je mislila drukčije, a i kritika. FENOMEN uistinu jest gotovo bljutavo sentimentalan, nelogične priče i uglavnom usmjeren prema publici sklonoj MARISOL i ACAPULCU, ali je zanatski korektno napravljen i lišen jeftinog moraliziranja. FENOMEN možemo shvatiti kao simpatičnu bajku, film koji bi nam bio prekrasan da je bio snimljen 30-tih ili 40-tih godina. Ako smo već Capri spremni oprostiti, zašto ne bismo Turtletaubu i Travolti?