JERRY MAGUIRE - IGRA ŽIVOTA

JERRY MAGUIRE

Jedan od kritičarskih art-snobova koji se proljetos uvlakački divio tobožnjem nezavisnom duhu holivudskim milijunima napumpanog ENGLESKOG PACIJENTA izjavio je nešto u stilu "da Akademija nije imala hrabrosti "Oscarom" nagradi nezavisni film, danas bi Akademijine kipiće pokupio JERRY MAGUIRE". Iz te izjave je zračilo duboko nipoštadavanje komedije Camerona Crowea, koju su držali tipičnim "oskarovskim" kandidatom s pseudoangažiranom temom. Sam se Cameron Crowe prije ovog filma istakao SAMCIMA, zasladjenom ali simpatičnom komedijicom u životu čijih junaka su mnogi pripadnici "generacije X" pronašli sebe. Njegov juriš na "Oscare", djelomično zaustavljen snobovskim kalkulacijama Akademijinih glasača, ipak se može smatrati zrelijim ostvarenjem od prethodnika. A u mnogo čemu JERRY MAGUIRE i nije tipični "oskarovski" film.

Naslovni je junak Jerry Maguire (Cruise), sportski agent koji na početku ima sve - megauspješnu karijeru, gomilu klijenata i još veću gomilu novaca, kao i seksi-zaručnicu Avery (Preston). Jedne noći u hotelu, mučen grižnjom savjesti zbog toga što zbog njegove pohlepe sportske zvijezde završavaju u bolnici, odlučuje napisati memorandum u kojoj svojoj tvrtki preporuča da se orijentira manje na zaradu, a više na dobrobit svojih klijenata. Memorandum doživljava ovacije od strane kolega, koje iznenada zašute u trenutku kada Jerry dobije otkaz. Jedino se idealistički raspoložena tajnica (Zellweger) odazove njegovom pozivu da mu se pridruže u samostalnoj tvrtki, a jedino mu malo poznati ragbijaš Rod Tidwell (Gooding) ostane vjeran od armije klijenata. Ostavši bez posla, novca, moći, a uskoro i bez Avery, Jerry ponovno nastoji pronaći smisao svog života, dok se njegova jedina uposlenica, inače samohrana majka, mora suočiti s time da gaji neke nove osjećaje prema svom novom poslodavcu.

Sadržajno gledano, JERRY MAGUIRE i nema baš neku "tešku" priču, a nedostaje i "high concept" ideja bez koje se danas u Hollywoodu ne može zamisliti nekakav komercijalniji proizvod iz žanra komedije. Postoji, doduše, satira na suvremenu američku industriju sporta, u kojoj su sportaši od normalnih ljudskih bića svedeni na proizvode kojim manipuliraju bezdušni agenti, ali to ipak nije glavna tema filma. Crowe nam u svom dijelu kroz trivijalnu priču o usponu i padu jednog yappija nastoji dati emocionalnu odiseju. Jerry Maguire, koji je na početku filma oličenje tipičnog yuppieja, i kojemu je smisao života zarada, na kraju shvaća da je godinama u sebi zatomljivao ljudske osjećaje te da svu emocionalnu energiju kojom je rasturao sve prepreke svojoj karijeri mora uložiti u svoj privatni život. Nasuprot njemu postoji njegov klijent, Rod, koji je brižljiv suprug i otac, ali koji je dozvolio da mu kalkulantski odnos prema vlastitoj igri uništi svaki zanos prema sportu koji mu je, u stvari, smisao života. Crowe je iskazao nevjerojatnu vještinu da ova dva suprotna procesa promjene karaktera uspije povezati u zabavni film.

Film koji se temelji na studijama karaktera mora svoju sudbinu povjeriti u ruke glumaca koji tumače njegove glavne likove. Tom Cruise, čija je sklonost prepotenciji i šmiranju znala usvinjiti komercijalnije orijentirana ostvarenja (npr. NEMOGUĆU MISIJU) ovdje uistinu briljira. Ali, i on je u sjeni eksplozivnog Cube Goodinga Jr. čiji "Oscarom" nagradjen nastup halapljivo guta svaki kadar i koji poznatijeg Cruisea baca u debelu hladovinu. Ipak, i ovaj film kao da potvrdjuje staru istinu da iza svakog velikog muškarca stoji velika žena. Ono što povezuje naše junake, kao i gledatelje s njima jest Rene Zellweger u ulozi požrtvovne samohrane majke, razapete izmedju brige za dobrobit svog djeteta (talentirani i slatki Lipecki) i osjećaja prema muškarcu svog života. Zellweger, koja je širem gledateljstvu zapala za oko kao white trash nimfeta u simpatičnom nezavisnjaku LJUBAV I COLT .45, se ovdje dokazuje kao jedna od najperspektivnijih komičnih glumica novog Hollywooda.

Ukratko, JERRY MAGUIRE je nešto što odavno nismo vidjeli iz Hollywooda. Film koji nas zabavlja, ali i film s dušom.