SVJETLOST DANA

DAYLIGHT

Prošli Božić nisu samo kršćani imali razloga da pjevaju "Radujte se narodi". Njima su se pridružili i zahtjevniji filmofili, potaknuti izjavom Sylvestera Stallonea koji je izjavio kako mu je SVJETLOST DANA posljednji akcijski film te da će se ubuduće posvetiti "ozbiljnijim ulogama". Koliko je taj potez bio motiviran spoznajom da je prestar za kostolomca, a koliko umorom od primanja "Zlatnih malina" (anti-Oscara) za svoje radove, nije jasno. Ono što se zna jest da je SVJETLOST DANA dobila čak dvije "Zlatne maline" - za najgoreg glumca (dakako, Stallonea) i najgoru originalnu pjesmu. U svakom slučaju, nimalo slavan završetak jednog poglavlja u ipak dojmljivoj glumačkoj karijeri.

Radnja filma smještena je u New York, točnije u tunel ispod rijeke Hudson koji spaja New York sa susjednim New Jerseyem. Jedne večeri se medju stotinama vozila u tunelu nadje i kolona kamiona koji prevoze otrovni otpad. Banda maloljetnih, i ne baš previše bistrih razbojnika odluči bježati od policije kroz tunel i sa svojim vozilom se zabije u jedan u kamiona. Dolazi do katastrofalne eksplozije od koje se tunel uruši. Stjecajem okolnosti, kraj tunela se našao taksist Keith Latura (Stallone), bivši vodja spasilačke službe koji tunel poznaje kao vlastiti džep. Nakon što gradske vlasti saznaju da se u urušenom tunelu nalazi nekolicina preživjela, Latura se dobrovoljno javlja kako bi ih spasio.

Kao i mnogi potencijalni blocksbusteri ove i prošle godine, i SVJETLOST DANA odražava duboko uvjerenje holivudskih glavešina kako je publika sklona renesansi 70-tih godina, odnosno da je tada popularan žanr katastrofe jedan od načina kako da se na brzinu namlate stotine milijuna dolara na kino-blagajnama. Na žalost, njihovne kreativne sposobnosti su potpuno zakazale u realizaciji te ideje. Tvorci SVJETLOSTI DANA su na raspolaganju imali 20 milijuna US$ za Stallonea, još isto toliko novaca za specijalne efekte te nikakav suvisli scenarij. Suočen s problemima kreativne prirode, scenarist Leslie Bohem je odlučio kopirati 25 godina staru POSJEDONOVU AVANTURU - dakle, mala skupina ljudi čiji svaki predstavnik predstavlja pojedinu etničku ili socijalnu grupaciju, suočena sa životnom opasnošću, te glavni junak koji će ih provesti do sigurnosti. U POSEJDONOVOJ AVANTURI je to imalo smisla, ali ovdje je sve prepuno klišeja, nelogičnosti, neuvjerljivosti i dokaza kako tvorci filma uopće nemaju dovoljno inteligencije da shvate kako vrijedjaju gledateljevu. Tako "otrovni" otpad za njih ima isto značenje kao "eksplozivni", velika plamena kugla po dobrom starom običaju ide tako sporo da glavnim junacima dozvoli da joj pobjegnu, glavne junake čas brine hipotermija uslijed hladne vode da bi se u slijedećem trenutku u njoj bezbrižno brčkali, ventilatore se ne može isključiti itd. Sve u svemu bijedno opravdanje za uistinu dojmljive specijalne efekte. Stallone se uopće ne trudi oko glume, a i ostali dio ekipe (medju kojima ima i dobrih karakternih glumaca) se povodi za njegovim primjerom.

Ukratko, SVJETLOST DANA je jedan lijep primjer holivudske kreativne pomrčine.