BITKA ZA TEXAS

TEXAS

U našoj okolini, gdje se mnogi nastoje kititi pridjevom "državotvoran", možda bi bilo zgodno usporedjivati neke povijesne situacije koje bi bolje ilustriraju što to stvaranje države zapravo znači. Jedan od primjera jest i stvaranje Teksasa. Naime, početkom prošlog stoljeća je budući dragulj u američkoj kruni bio tako zabačen komad Zemljine kugle da je meksička vlada, njegov tadašnji posjednik, široke ruke dijelila zemlju anglosaksonskim kolonistima na čelu sa Stephenom Austinom (Duffy). I dok na početku izmedju sve brojnijih doseljenika i meksičkih starosjedilaca nema problema, dolazak diktatora Santa Anne (Battista) na vlast počinje stvarati vjerske i etničke napetosti. U takvoj situaciji medju doseljenicima je sve više onih koji dijele mišljenje Sama Houstona (Keach) da se Teksas treba otcijepiti.

S obzirom da se opus književnika Jamesa A. Michenera (1907 -) uglavnom sastoji od povijesnih romana smještenih u egzotično okružje, oni su 60-tih godina bili zahvalni materijal za tada popularne spektakle "veće od života". Ali, vremena su se promijenila i monopol na povijesne epove je Hollywoodu otela televizija. Mada neki primjeri (GETTYSBURG) pokazuju kako su mini-serije zahvalna forma za sažimanje tisuća stranica sadržaja u gledljivu formu, prečesto se dogadja da se epovi pretvore u sapunjače. TEXAS je, na žalost, pao kao žrtva te prakse. Dok bi većinu gledatelja bez svake sumnje zanimao detaljan prikaz ekonomskih i političkih okolnosti koje su dovele do nastanka teksaške države, oni su prisiljeni promatrati izvještačen i potpuno neuvjerljiv ljubavni trokut izmedju Austina, lijepe doseljenice Mattie (Field) i u nju nesretno zaljubljenog Meksikanca Benita Garze (Bratt). Zbog toga su mnogi važni dogadjaji samo usput spomenuti, a konačni udarac dolazi u obliku loše umontiranih sekvenci iz tri desetljeća starog Wayneovog filma ALAMO. One su autorima očito trebale pomoći da dočaraju spektakularne scene bitaka iz rata za nezavisnost, ali scene odlučne bitke kod Sao Hyacinte jasno pokazuju da su te scene ušle ne zbog nedostatka budžeta, koliko zbog nedostatka talenta.

Ukratko, TEXAS je ostvarenje ispod standarda američke TV-produkcije koje uopće ne zaslužuje našu pažnju.