POTPUNI KOLAPS

THE TRIGGER EFFECT

David Koeppa, scenarista kojemu je POTPUNI KOLAPS režiserski debi, kritičari baš previše ne vole. Njihove je antipatije stekao sudjelovanjem u JURSKOM PARKU, Spielbergovom projektu koji je bio dovoljno komercijalno uspješan da velikom majstoru očuva karizmu, ali ipak toliko razočaranje da je netko morao biti kriv za njegov umjetnički neuspjeh. Pošto se velikog Spielberga nije moglo dirati, Koepp je umjesto njega postao simbolom holivudskog mediokriteta koji upropaštava djelo velikog majstora. Svoju reputaciju Koepp je djelomično potvrdio sličnom komercijalom u NEMOGUĆOJ MISIJI. Stoga se njegov najnoviji projekt dočekao sa skepsom, pogotovo zato što zaplet sliči na tipičnu "high concept" kaljužu s kojom nas je Hollywood bio obasipao u posljednjih nekoliko godina.

Na početku filma vidimo mladi, naizgled sretni yuppiejevski bračni par - Matta (MacLachlan) i Annie (Shue) - kako doživljava sitnije neugodnosti prigodom odlaska u kino. Iste večeri iznenada nestaje struje u cijelom kvartu. Kada se sutradan probude, ustanove da struje nema skoro u cijeloj državi. To sa sobom povlači nestanak mnogih stvari koje su uzimali zdravo za gotovo - prestaju raditi telefoni, benzinske crpke, semafori, bankomati, kompjuteri. Nedostatak informacija samo pridonosi zbrci koja se postupno pretvara u paniku. Kada Mattu u posjet dolazi prijatelj Joe (Mulroney) sa sobom donese uznemiravajuće vijesti o pljačkama i neredima. Matt prima Joea u kuću i zajedno odluče nabaviti pušku kako bi se obranili.

Iako nominalno pripada žanru katastrofe, POTPUNI KOLAPS se uspijeva izdići iznad bezumnih holivudskih proizvoda o invaziji vanzemaljaca ili erupciji vulkana usred Los Angelesa. Uzrok katastrofe je mnogo prizemniji, ali uvjerljiviji. Uvjerljiviji su i likovi, a Koepp sebi dozvoljava prostora i za socijalni komentar - bilo o ovisnosti današnjeg čovjeka o kompliciranoj tehnologiji, bilo o tankoj liniji koja civiliziranog čovjeka dijeli od divljaka. Simpatično je vidjeti kako dva glavna muška lika - profinjeni yuppie Matt i predstavnik radničke klase Joe - služe kao ilustracije ta dva antipoda. Tome pridonosi i dobra gluma, prije svega bivšeg Lynchovog štićenika Kylea MacLachlana, koji se ovdje iskupljuje za svoje ne baš inspirativno učešće u SHOWGIRLS. Koepp se dobro snalazi i kao režiser, polagano gradivši napetost oslanjajući se više na atmosferu nego na jeftine efekte. Doduše, sve to mora, kao i u slučaju JURSKOG PARKA, pokvariti s isforsiranim hepiendom. Neki od naših gledatelja, koji su imali prilike iskusiti redukcije, možda će se i smijati postavci prema kojoj nestanak struje može izazvati nestanak civilizacije, no, usprkos tih nedostataka, POTPUNI KOLAPS je film koji nas kao rijetko koji u posljednje vrijeme može natjerati da poslije gledanja razmišljamo o njemu.