NEOGRANIČENA MOĆ

ABSOLUTE POWER

Pišući filmske recenzije, već sam nekoliko puta spomenuo činjenicu da je Clint Eastwood, akcijska zvijezda 70-tih, tokom godina uspio prerasti u pravog pravcatog filmskog autora. Nakon čak 20 filmova u kojima se iskušao iza kamere, Eastwooda smatraju majstorom režije, a o tome je, izgleda, postojao i konsenzus medju Akademijinim glasačima koji su mu 1992. godine dodijelili "Oscara" za NEPOMIRLJIVE. Stvorila se čak i izreka da Eastwood, poput vina, što više stari, to postaje bolji. Njegov najnoviji projekt, u kojem se našao i ispred i iza kamere, na žalost, pokazuje da ta izreka ne mora biti apsolutno točna.

Radnja se romana temelji na istoimenom romanu kojim je washingtonski odvjetnik David Baldacci krenuo stopama svojeg kolege Johna Grishama. Glavni je junak Luther Winfrey (Eastwood), ostarjeli bivši veteran korejskog rata koji je tokom godina stekao reputaciju vrhunskog i gotovo neuhvatljivog provalnika. Njegov posljednji pothvat pred mirovinu - kradja dragulja iz vile utjecajnog washingtonskog bogataša - pretvara se u opasnu pustolovinu. Naime, za vrijeme provale u napuštenu vilu dolaze nezvani gosti, pa skriveni Luther postane svjedokom seksualne igre koja će eskalirati u nasilje i ubojstvo. Samo to bi bilo dovoljno da Luthera uvali u nevolje, da jedan od sudionika nije bio predsjednik SAD Alan Richmond (Hackman). Dok bezobzirna šefica Richmondova kabineta (Davis) organizira zataškavanje afere i potragu za provalnikom, on će se za pomoć obratiti svojoj kćeri (Linney) koja radi kao državni tužitelj.

NEOGRANIČENA MOĆ u nekim svojim aspektima predstavlja zanimljivo osvježenje u prilično posustaloj i predvidljivoj produkciji holivudskog suvremenog trilera. Prvo, Eastwood je priču ispričao za današnje MTV-jevske junce užasno sporim, ali zato za zahtjevne ljubitelje suvisle filmske priče sasvim primjerenim ritmom. To mu je omogućilo da umjesto neuvjerljivih potjera, pucnjava i eksplozija naglasak da na likove, koji tako postižu trodimenzionalnost. Drugo osvježenje se temelji na ne previše svježim Eastwoodovim političkim stavovima - on je kao vjerni pristaša Republikanske stranke sebi uzeo slobodu da stanara Bijele kuće predstavi u nimalo povoljno svjetlu. Nije potrebno biti dobar poznavatelj američke politike kako bi se moglo zaključiti da je Alan Richmond - ne previše bistri, licemjerni i izopačenom seksu skloni prvi čovjek Amerike - modeliran po uzoru na Billa Clintona. Isto tako je njegova ljigava šefica kabineta modelirana po uzoru na Hillary Clinton. Već je i ta činjenica bila dovoljna da ovaj film dodje na crnu listu lijevo i liberalno orijentirane američke kritike.

Politički motivirane kritike su bile neopravdane, ali na žalost, bilo je i onih koje jesu. Naime, NEOGRANIČENA MOĆ je možda uvjerljiv što se tiče atmosfere seksa i intriga u Washingtonu, ali ipak se vidi kako je riječ o 500 stranica dugom romanu koju je adaptiran za scenarij pet puta manje veličine. Eastwood se cijeli film muči kako bi nam pokazao likove od krvi i mesa, njihove nade, strahove i bijesove, te pri tome nimalo ne štedi na vremenu. Na žalost, prisiljen da film utrpa u dvosatni format, Eastwood ga završava previše naglo, ostavljajući gorak okus neuvjerljivosti u ustima. Slično je i s njegovim glavnim likom, koji od ostarjelog kriminalca odjednom postaje supermen u službi slobode, pravde i američkog načina života. Loš je i izbor Genea Hackmana u ulozi predsjednika, jer on ovdje samo ponavlja (i to loše) ulogu pokvarenog političara iz deset godina starog trilera BEZ IZLAZA s Kevinom Costnerom. Ostali glumci, pogotovo sjajni veteran E.G. Marshall, solidno obavljaju posao bez previše entuzijazma.

Iako je film bez svake sumnje ispod eastwoodovskih kriterija, mislim da nema razloga plašiti se dalju karijeru te holivudske ikone. S obzirom na to što je postigao, Eastwoodovo će ime blistati čak i da je NEOGRANIČENA MOĆ bila mnogo lošija od ovoga što smo imali prilike vidjeti. Ali, zato treba lamentirati nad sudbinom Laure Linney - autoru ovih redaka se ta glumica svidja, ima nesumnjivi glumački talent, odredjenu prirodnu privlačnost i sposobnost glumljenja snažnih žena - idealna glumica za uloge situacije gdje joj Eastwood glumi oca. Na žalost, do smjene generacija vjerojatno neće doći - dva njena prethodna filma - CONGO i PRIMAL FEAR - završili su katastrofalno, pa će je ziheraški holivudski producenti ubuduće ignorirati.

Na kraju valja reći da NEOGRANIČENA MOĆ vjerojatno nije najgori mogući način da se provedu dva sata u životu, odnosno da bi bilo nepošteno reći kako je loš, ali se zato mora Eastwood ipak imao bolje dane. S obzirom da neki tvrde da je knjiga (u izdanju "Algoritma") bolja, i ako to nekoga potakne da tu tvrdnju provjeri kupivši je, možda će ovaj film ispuniti svoju svrhu.