BAR LIJENČINA

TREES LOUNGE

Da bi se napravila karijera kao filmski glumac najnužniji rekvizit je dakako privlačan fizički izgled. Oni prema kojima su bogovi u tom pogledu bili neskloni mogu ili sjesti i plakati ili se pokušati nametnuti kao karakterni glumci. Ovo drugo je uspjelo Steveu Buscemiju, malom glumcu izbuljenih očiju koji je svima ostao u sjećanju zahvaljujući maestralnim ulogama u Tarantinovim PSIMA IZ REZERVOARA, odnosno FARGU braće Coen. Iskoristivši svojih pet minuta Buscemi je sebi mogao dozvoliti kapric da svoj "umjetnički" status potvrdi autorskim djelom - poluautobiografskom dramom BAR LIJENČINA u kojoj se po prvi put okušao kao scenarist i režiser.

Glavni je junak filma Tommy (Buscemi), nezaposleni automehaničar s Long Islanda koji dane provodi za šankom, nesvjestan kako tone u alkoholizam. Živopisna atmosfera u baru mu služi kao sredstvo za bijeg od nimalo ružičaste stvarnosti - ostao je bez posla zbog pronevjere, a da stvar bude još gora, bivši poslodavac i prijatelj Rob (La Paglia) mu je preoteo trudnu djevojku Theresu (Bracco). Stvari se ipak promijene nabolje kada mu umre stric te Tommy naslijedi kombi za prodaju sladoleda. No, onda se u njegov život uvuče Debbie (Sevigny), 17-godišnja Theresina nećaka te ponovno počinju komplikacije.

Iako sama reklama film opisuje kao "priču o potrazi jednog čovjeka... tko zna za čim", Buscemi je itekako znao što opisuje praveći film. Naime, barem ako je vjerovati njegovim intervjuima, lik Tommyja je stvorio prema sebi, odnosno, cijeli je film u stvari špekulacija o tome što bi se dogodilo da se Buscemi nije počeo baviti glumom te ostao u sumornim radničkim predgradjima Long Islanda. BAR LIJENČINA stoga u sebi ima itekako realizma, a pohvalno je i što se motivu alkoholizma ne prilazi s nepotrebnim moraliziranjem; Tommyja vidimo u ranim fazama alkoholizma, kada sebi može dozvoliti da bude smiješan i zabavan, nesvjestan da će se s vremenom pretvoriti u katatonika poput nekoliko barskih mušica koji obitavaju za šankom. Na nesreću, negdje pred kraj druge trećine, realistična drama o alkoholizmu odjednom se bez potrebe pretvara u melodramu, u čemu se Buscemi mnogo manje snalazi. Jest da je fino vidjeti Chloe Sevigny, zvijezdu kontroverznih Clarkovih KLINACA, u nešto smirenijem filmu, ali teško da izmedju nje i Buscemija postoji dovoljno "kemije" da bi njihova kratka romansa bila uvjerljiva. No, usprkos tome, BAR LIJENČINA je zanimljiva drama, s hrpom jakih karakternih glumaca koje se rijetko kada vide na jednom te istom mjestu. U svakom slučaju, čak i ako, kako reklama sugerira, film nema smisao, barem je fino izveden. A i to nekada zna biti dosta.