ZAMJENIK

THE SUBSTITUTE

Kada su vidjeli prošlogodišnji superhit OPASNE MISLI (v. DAFR9601.ZIP) mnogi kritičari su autorima zamjerili neiskorištavanje ideje da bivša pripadnica elite oružanih snaga preuzima novi izazov u paklu američkog srednjoškolskog sustava. Tvorci filma ZAMJENIK kao da su ih poslušali, pa scenarij upravo pokušava iskoristiti tu ideju. Glavni je junak Shale (Berenger), bivši vodja superspecijalaca CIA-e koje su njihovi poslodavci "škartali" iz političkih razloga. Nastojeći se smiriti, dolazi u Miami gdje njegova djevojka Janet Hetzko (Venora) radi kao nastavnica povijesti u srednjoj školi. Tamo je svadja s vodjom lokalne bande Lacasom (Anthony) košta slomljenog koljena. Bijesni Shale dolazi na fantastičnu ideju - ubacit će se u školu glumeći Janetinu zamjenu. Tamo ubrzo shvaća da je Lacas uključen u masivnu operaciju trgovine drogom, koju nadgleda nitko drugi do karizmatski direktor škole (Hudson). Shale poziva svoje drugove kako bi rasturili bandu sa svojom superiornom opremom i obučenošću.

Iako sa svojom fantastičnom i gotovo smiješnom premisom ZAMJENIK mnogima može izgledati kao celuloidni otpad zalutao iz 80-tih, film relativno slabog holivudskog zanatlije Mandela (FX) ipak predstavlja osvježenje u depresivnoj žabokrečini suvremene američke kinematografije. Naime, u mnogo čemu ovaj film predstavlja totalni otklon od vladajuće "politically correct" filozofije. Odavno nismo vidjeli glavne negativce crne boje kože, kao i junaka koji se ne ustručava tvrditi kako je fizička sila najefikasniji način rješavanja društvenih problema. Iako je točno da je film prilično neuvjerljiv, dojam ipak spašavaju snažne glumačke pojave Toma Berengera (VOD, SNAJPER), Diane Venora (VRUĆINA) i Ernieja Hudsona. Obavezni završni obračun, u kojem specijalci i njihovi dilerski protivnici od škole pretvaraju Vukovar, možda je premalo osvijetljen, ali ZAMJENIKU ipak ostaje dovoljno luckastog šarma koji će pogodovati barem ljubiteljima Charlesa Bronsona.