POSLJEDNJA VEČERA

THE LAST SUPPER

Histeriju "političke korektnosti" su mnogi američki komentatori, s manje ili više ironije, nazivali "lijevim fašizmom". Hollywood, koji je tom pokretu dao više nego značajan doprinos, uveo je neslužbeni embargo na satiru svega što se u Americi nalazi lijevo od političkog centra. POSLJEDNJA VEČERA, mala i relativno nepoznata crna komedija debitantice Stacy Title stoga predstavlja zanimljiv otklon od tog tabua.

Glavni su junaci filma petoro studenata u Iowi koji osim kuće i lijevih političkih pogleda dijele običaj da svake nedjelje na večeru pozivaju goste da bi s njima diskutirali o društvenim pitanjima. Jedne kišne noći se na večeri nadje kamiondžija i veteran zaljevskog rata Zack (Paxton). Za njega se ispostavi ne samo da je ekstremni desničar, nego i prilično nasilan tip, pa dolazi do tučnjave u kojoj dotični pogine. Luke (Vance), student političkih znanosti i neslužbeni vodja grupe uspije uvjeriti svoje prijatelje kako je glupo sjediti u zatvoru zbog neonacističkog smeća te oni zakopaju Zackov leš u vrtu. Ali, ne staju samo na tome, nego, uvjereni kako su svijetu načinili uslugu, odlučuju nastaviti s tim poslom i počinju na večeru pozivati ljude desnih stavova (svećenika-homofoba, muškog šoviništa, bigotnu knjižničarku, pro life aktivisticu itd.) te ih tamo nuditi otrovanim vinom.

Stara istina da se i najplemenitiji ideali u pogrešnim rukama pretvaraju u svoju suprotnost tema je ove ubitačne satire na suvremenu političku scenu u Americi. Na žalost, glavna teza filma - da netrpeljivost i isključivost ima iste kobne posljedice bez obzira s koje strane dolazila - prilično je razblažena nespretnim scenarijem u kojem je ubačen nepotrebni motiv policajke (Dunn) koja traga za nestalim djetetom. Taj je motiv prilično oslabio sredinu filma, koja izaziva zijevanje i nizom dosadnih i ponavljajućih likvidacija (mada se u tim scenama pojavljuju vrsni i jaki epizodisti kao Charles Durning i Mark Harmon). Dojam filma ipak spašava izvrsna i efektna završnica (što obično kod holivudskih filmova nije slučaj). Stacy Title je u režiji koristila originalne postupke, a glumačka postava je odlično obavila posao - pogotovo Courtney B. Vance i Bill Paxton. POSLJEDNJA VEČERA je inovativan, zanimljiv, zabavan i provokativan film koji će gledatelja natjerati na razmišljanje dugo nakon što se odvrti odjavna špica.