VRTLOG

TURBULENCE

Film koji u distribuciju ulazi na kraju godine nije u nimalo ugodnoj poziciji, jer kritičari, kada sažimaju sve agonije i ekstaze u proteklom razdoblju znaju sve svoje frustracije iskaliti na njemu. Tako je i s VRTLOGOM, koji je doživio sudbinu boksačke vreće za većinu američkih kritičara, od kojih su i neki najugledniji iskazali nevjerojatnu količinu patološke zlobe opisujući ga potencijalnim gledateljima. Toga je svjestan i domaći distributer, koji je VRTLOG ziheraški stavio u ljetni termin, kada je žednoj publici u kinu važniji air-condition od sadržaja na ekranu.

Prema originalnoj zamisli producenata, VRTLOG je trebao biti božićni film, ali su se producenti prepali konkurencije pa su odgodili premijeru za nekoliko tjedana (možda i u tome leži razlog zle sudbine VRTLOGA medju kritičarima - skrnavljenje nacionalnog običaja, odnosno premijera božićnog filma u post-božićnom terminu). U svakom slučaju, vrijeme radnje je ostalo smješteno na Badnjak, kada mlada stjuardesa Teri Halloran (Holly) doživljava neugodno iznenadjenje jer je napušta momak. Još je goru božićnu čestitku dobio Ray Weaver (Liotta), kojemu božićnu romansu prekidaju policajci s nalogom za hapšenje. Weavera savezni šerifi moraju sprovesti iz New Yorka u Los Angeles, gdje ga čeka boravak u ćeliji smrti zbog serijskih ubojstava. Naravno, za prijevoz odabiru gotovo prazni "boeing 747" medju čijom posadom se nalazi i Teri. Uz Weavera, savezni šerifi sprovode i Stubbsa (Gleeson), okrutnog pljačkaša banaka koji je sa svojim nedostatkom kulture sušta suprotnost ugladjenom i šarmantnom serijskom ubojici. Naravno, dotični tokom leta pokuša bijeg pri čemu ginu svi policajci i dva pilota. Na sirotoj je Teri da pokuša nekako spustiti avion, dok se za Weavera ispostavlja da i nije tako dobar dečko kakvim se predstavlja. Naime, on se nimalo ne veseli povratku u ćeliju smrti te bi htio nešto spektakularniji kraj - razbijanje aviona usred Los Angelesa. Teri jedinu pomoć sa Zemlje pruža pilot-instruktor kapetan Bowen (Cross).

Površno gledajući, VRTLOG je srednjebudžetski proizvod koji glumata A-produkciju besramno kopirajući mnogobrojne klišeje, od kojih su vjerojatno najuočljiviji oni iz danas izuzetno popularnih filmova katastrofe 70-tih godina. Uz njih je tu i danas uistinu izlizani trilerski kliše "naizgled dobar dečko - u stvarnosti okrutni psihopat", pa nešto malo feminističkih klišeja, a tu je i kliše iz UMRI MUŠKI - mentor koji glavnom junaku (u ovom slučaju junakinju) preko radio-veze pruža moralnu podršku. Uz scenarij prepun klišeja, VRTLOG muči i problem castinga - Ray Liotta, iako si u posljednje vrijeme može dopustiti uloge pozitivaca, prečesto je na velikim ekranima tumačio demonske psihopate da iskusni gledatelj ne bi prepoznao kako će film završiti. Lauren Holly kao glavna junakinja je zato mnogo sretnije odabrana - fizički ne pretjerano privlačna, prilično uvjerljivo tumači "običnu ženu u neobičnim okolnostima".

Ali, usprkos cijelog niza scenarističkih klišeja, logičkih rupa i neuvjerljivosti, sve to ima nekog šarma, istog onog zbog kojeg nam nedvosmisleno očajni filmovi znaju biti simpatični. VRTLOG je bez svake sumnje plitak, ali sladak film koji može dobro poslužiti razbijanju dosade u ove sparne ljetne dane.