SVETAC

THE SAINT

Situacije iz Altmanovog filma IGRAČ, u kojima holivudski glavešine od scenarista traže da im sadržaj budućeg projekta ispričaju u jednoj rečenici, navodno više ne odgovaraju istini. Ali istini odgovara tvrdnja kako se Hollywood sa svojom "high concept" filozofijom pravljenja visokobudžetnog smeća našao u ozbiljnoj kreativnoj krizi. Domaće tržište postaje sve izbirljivije i mnoge uzdanice neslavno propadaju da bi tek van američkih granica požnjele kakav-takav komercijalni rezultat. Stoga se Hollywood okreće kulturnoj baštini drugih oblika popularne kulture - stripu i televiziji. Jedan od lijepih primjera je Simon Templar alias Svetac, junak roto-romana Leslijea Charterisa za kojeg mnogi drže da je svojevrsna preteča Jamesa Bonda.

U pustolovinama dotičnoga su mogle uživati još naše čukunbake, kada se prvi roman s njim u glavnoj ulozi pojavio daleke 1926. godine. Njegov autor Charteris ih je marljivo štancao do svoje smrti 1990. godine. Dakako, šarmantni lupinovski kriminalac, zavodnik i džentlmen koji, usprkos toga što je s druge strane zakona, uvijek stoji na strani Dobra i pravde, bio je još davno privlačnom inspiracijom za filmaše, tako da se prva serija B-filmova pojavila još krajem 30-tih godina. Ipak, najznamenitije ukazanje Sveca bila je kultna britanska TV-serija iz šezdesetih godina - u njoj je Roger Moore bio ispeglao svoje buduće utjelovljenje agenta 007 (70-tih će štafetu preuzeti Ian Ogilvy). Sada, kada je s filmom GOLDENEYE bondovski projekt uspio izaći iz kreativne močvare, tvrtka Paramount, od svih holivudskih kuća najsklonija reciklaži TV i stripovskog materijala, dala se na posao da od Sveca napravi spektakularni romantični triler prepun akcije, lijepih žena i egzotičnih lokacija - dakle, bondijadu bez Bonda.

Prolog filma nas vodi u jedno turobno sirotište na Dalekom istoku gdje zbog traumatičnih dogadjaja bezimeni dječak uzima ime Simona Templara. Godinama kasnije Simon Templar (Kilmer) je vrhunski provalnik kojeg unajmljuju moćne tvrtke, pojedinci i države da za njihov račun krade poslovne tajne. Jedan od klijenata je i Ivan Tretjak (Šerbedžija), moćni ruski "poslovni čovjek" s ne previše zdravim političkim ambicijama. On ga unajmljuje kako bi od znanstvenice dr. Emme Russell (Shue) ukrao formulu za hladnu fuziju i tako Tretjaku omogućio da postane mesija izgladnjelim i na smrt promrzlim narodnim masama. Da bi uspio ukrasti formulu, Templar se mora poslužiti zavodničkim vještinama i na kraju s užasom shvati kako se zaljubio u privlačnu mladu ženu. To ga natjera da odustane od služenja Tretjaku što će ga uvaliti u velike nevolje.

Val Kilmer, jedna od najrazmaženijih i medju režiserima najomraženijih holivudskih zvijezda, u ovom je projektu vidio idealnu priliku da se konačno nametne kao ozbiljan glumac dostojan svakog zadatka. Uloga Templara možda nije bila tako zahtjevna, koliko deseci njegovih lažnih identiteta (samo baratanje s različitim naglascima je dovoljno za "oskarovsku" nominaciju). Kilmeru je išlo na ruku i to što se za kormilom filma nalazi Philip Noyce, Australac specijaliziran za zanatski ispeglane tehno-trilere, koji je uživao u tome da ponovno radi bondijadu bez Bonda, sličnu njegovim radovima na temu Jacka Ryana. Mnogi će se puristi zgražati nad intervencijama na lik i djelo Sveca i držati da je priča primjerenija ambijentu 20-tih i 30-tih, ali se mora priznati da je i današnja Rusija, hladna, prljava te ogrezla u korupciju i nemoral ipak sačuvala dovoljno egzotike za romantičnu pustolovinu.

Kad već govorimo o romantici, upravo je njena količina zagušila cijeli film i učinila ga nepotrebno razvučenim. Glavni ženski lik je nuklearna fizičarka Emma Russell koju tumači privlačna Elisabeth Shue. Iako u stvarnom životu doista postoje znanstvenice koje bi se sa svojim fizičkim izgledom mogle mjeriti s dotičnom, nekako je teško za vjerovati da bi u službenom prezentiranju svojih radova bile tako nespretne poput šiparice na školskoj kazališnoj predstavi. Shue totalno krahira u pokušaju da unese imalo uvjerljivosti u lik koji tumači i njen je učinak sličan onome kojeg bi izazvao Rowan Atkinson u ulozi Rudolpha Valentina. Dotična je pokazala da zna glumiti, ali bi joj ipak bilo bolje da se drži realnom svijetu bližih uloga kao što je ona u NAPUŠTAJUĆI LAS VEGAS.

Nama mnogo poznatiji i bliži Rade Šerbedžija, čija je medjunarodna karijera nakon filma PRIJE KIŠE i BROKEN ENGLISH u nesumnjivom usponu, mnogo je uvjerljiviji u ulozi glavnog negativca. Možda i zato što je na ovim nesretnim balkanskim prostorima imao prilike "skidati" likove nalik Tretjaku - nacionalne mesije koji su zapravo pohlepni beskrupulozni gangsteri.

Iako nesumnjivo pati od mnogih nedostataka suvremene holivudske produkcije, od kojih je najvidljivije žrtvovanje gledateljeve inteligencije atraktivnosti pojedinih scena, SVETAC je ipak u najmanju ruku korektno izvedeni žanrovski proizvod, čak superioran bondovskom ZLATNOM OKU koje mu je bilo uzor.