SLUČAJNI ŠPIJUN

MOTHER NIGHT

Howard Campbell Jr. (Nolte) je daroviti američki pisac koji u Njemačkoj 30-tih godina živi u sretnom braku s glumicom Helgom Noth (Lee). Nedugo prije izbijanja rata prilazi mu tajanstveni Frank Wirtannen (Goodman) i, tvrdeći da radi za američku vladu, nudi mu pustolovinu u obliku delikatne špijunske misije. Plan je da se Campbell zaposli kao njemački propagandist i u svojim redovnim radio-emisijama šalje šifrirane obavještajne podatke. Problem je u tome što, kada rat završi, američka vlada odbija priznati njegove zasluge i Campbell je za ostatak svijeta najobičnije kvislinško pseto. Prisiljen na bijednu egzistenciju u anonimnosti njujorškog stančića, Campbell će godinama kasnije ponovno doći u žižu javnosti kada ga pronadje skupina američkih neonacista koji ga drže za idola.

Kurt Vonnegut Jr., američki književnik po čijem je predlošku snimljen ovaj film, u svoje je vrijeme držan kako prorokom kontra-kulture 60-tih, tako i izvorom bezbrojnih kontroverzi. Ono u čemu su se mnogi slagali bila je činjenica da je njegovu prozu prilično teško prenijeti na veliki ekran. Tog se teškog zadatka dohvatio Keith Gordon, bivši glumac s početka 80-tih (OBUČENA DA UBIJE, CHRISTINE) i može se priznati da je uspio. Njegov je film konvencionalne strukture, ali brz i dinamičan usprkos gotovo dvosatnog trajanja. Nick Nolte je izvrsno odigrao ulogu tragikomičnog glavnog junaka, a Sheryl Lee u složenoj ulozi njegove supruge se iskupila za sve promašaje nakon TWIN PEAKSA. Gordonov film ipak nije baš bez mana, jer se mrtvački ozbiljna drama negdje na sredini pretvara u farsu (medju grotesknim neonacistima se pojavljuje i "crni Fuehrer iz Bronxa"), ali za pretpostaviti je da za to krivnju ipak snosi prije svih sam Vonnegut. Iako za neke previše ciničan s obzirom na osjetljivost teme holokausta, SLUČAJNI ŠPIJUN predstavlja ipak jedno od rijetkih filmskih ostvarenja koje je u stanju gledatelja natjerati da dugo razmišlja nakon odjavne špice.