SVEMIRSKI VOZAČI

SPACE TRUCKERS

SVEMIRSKI VOZAČI pokazuju kako je sve nezahvalnije nazivati neko ostvarenje "nezavisnim" filmom. Naime, dotični je film ušao u ovogodišnju konkurenciju sada već razvikanog nezavisnjačkog festivala u Sundanceu usprkos relativno zastrašujućeg budžeta od 27 milijuna US$. Ali, kontroverzi oko nezavisnog statusa zapravo i nije bilo, jer autor filma, Stuart Gordon, uživa poštovanje medju malobrojnim ali odanim poklonicima koje je stekao originalnim hororima 80-tih (RE-ANIMATOR, FROM BEYOND) i sačuvao usprkos inferiornih SF-filmova 90-tih (ROBOT JOX, TVRDJAVA).

Glavni je junak njegovog najnovijeg filma John Canyon (Hopper), jedan od posljednjih nezavisnih svemirskih prijevoznika koji se odupire velikim tvrtkama. Besparica ga prisiljava da od sumnjivih tipova pristane preuzeti još sumnjiviji tovar kojeg će bez suvišnih pitanja prevesti sa udaljene svemirske stanice na Zemlju. Tokom putovanja on i njegova posada postaju plijenom pirata, ali najveći problem je ipak tovar, za kojeg se ispostavlja da predstavlja armiju neuništivih i nezaustavljivih robota programiranih da ubiju sve što im se nadje na putu.

Tvorci filma su u intervjuima tvrdili kako im je namjera bila napraviti prvi svemirski "film ceste", odnosno SF-ostvarenje koje se više oslanja na pseudosocijalne drame 70-tih nego na lukasovske eskapističke fantazije. Ne-SF zapleti u SF-ambijentu ne moraju uvijek izazivati podsmjeh, kao što svjedoči Hyamsov PLANET PROKLETIH, ali Gordon to ovdje jednostavno nije mogao izbjeći čim je dozvolio da mu svemirski brodovi nalikuju na kamione s američkih cesta. Veliki trud oko uvjerljivosti nekih kadrova (kadrovi svemirske stanice u bestežinskom stanju) dodatno je ruinirao grotesknim humorom na granici dobrog ukusa (kiborški vodja pirata usprkos očitih tjelesnih nedostataka pokušava seksualno iskoristiti članicu Canyonove posade). Dojam ipak poboljšava niz karakternih glumaca na čelu s poslovično pouzdanim Hopperom, ali Dorff i Mazar kao razmažene tinejdžerske zvijezde definitivno spadaju u neki drugi film, jer ovdje samo povećavaju žanrovsku zbrku.

SVEMIRSKI VOZAČI, na kraju krajeva, nisu loši, ali zbog neostvarenosti autorskih ambicija su znatno lošiji nego što su mogli biti.