RESTAURACIJA

RESTORATION

Marksistički povijesni udžbenici su govorili o tome kako je u Engleskoj 17. stoljeća provedena uspješna buržoaska revolucija te da je ta zemlja neko vrijeme uživala blagodati republikanskog oblika vladavine. A onda je revolucionarima popustila pažnja i monarhija se vratila da od Engleske napravi uzdanicu svjetske reakcije u stoljećima koja dolaze. Naravno, ideologijom manje opterećeni Englezi imaju svoju verziju dogadjaja: 1660. godine je diktaturu fundamentalističkih mračnjaka zamijenio prosvijećeni vladar Charles II Stuart koji je omogućio nagli procvat kulture, umjetnosti i znanosti, ali i mnogo prirodnijih životnih radosti. U tom povijesnom razdoblju, kasnije nazvanom "restauracija", živi daroviti student medicine Merivel (Downey), čiji životni stil zahtijeva zalaganje knjiga kako bi se mogle platiti kurve. Stjecajem okolnosti Marivel bude pozvan na dvor kralja Charlesa (Neill) gdje mu uspješno liječenje voljenog koker-španijela donese naklonost Njegovog Veličanstva. Bezbrižno plandovanje na dvoru prekida kraljev zahtjev da, u zamjenu za titulu i imanje, pristane na papirnati brak s kraljevom ljubavnicom Celiom (Walker). Na svoju nesreću, Marivel se zaljubi u svoju fiktivnu ženu, pa ga bijesni kralj lišava imanja i novaca. Osiromašeni Marivel utočište nalazi u kvekerskoj ludnici gdje nastoji liječiti pacijente zajedno sa svojim prijateljem i kolegom Pearceom (Thewlis). Tamo se zaljubi u pacijenticu, ludu Irkinju Katherine (Ryan).

Iako RESTAURACIJA nastavlja BRAVEHEARTOM započeti trend povijesnog filma, ipak mu se ne može negirati originalnost. Naime, riječ je o ekranizaciji romana Rose Tremain, koji se u mnogo čemu naslanja na tradiciju pikarskog romana iz 17. i 18. stoljeća. Dakle, imamo glavnog (anti)junaka koji u odredjenom, nama egzotičnom, povijesnom razdoblju prolazi kroz prilično banalnu odiseju iz koje će izaći kao promijenjena, čak štoviše, poboljšana osoba. Zbog takve strukture zapleta film je žanrovski neujednačen te počinje kao vrckava komedija da bi negdje na sredini postao kao melodrama i završio kao tragedija. Robert Downey Jr, talentirani, ali na žalost ne previše korišteni glumac (koji odnedavno ima problema s kokainom), uspio je na plećima iznijeti film dostojan mini-serije. Veliki je glumački trud uložila i kraljica romantičnih komedija Meg Ryan, koja u posljednje vrijeme (HRABROST RATNIKA) pokušava dokazati svoje kapacitete i u drami. Ozbiljan nedostatak RESTAURACIJE jest predvidljivost radnje, pogotovo nakon gledanja foršpana koji de facto prepričava cijeli film. No, ono što definitivno spašava dojam jesu Oscarima nagradjeni radovi na scenografiji i kostimima, a Oscar bi se mogao udijeliti i za ekonomičnost, jer je teško zamisliti da bi se raskoš davno iščezle epohe mogla dočarati s danas bijednim budžetom od 18 milijuna US$.

Ukratko, RESTAURACIJA je ne pretjerano kvalitetan film, ali sasvim u rangu prosječne BBC-jeve drame, od koje se razlikuje isključivo svojom spektakularnošću.