ZLATNI ZMAJ

THE QUEST

Nakon što je Steven Segal svojim nesretnim režiserskim debijem u SMRTONOSNOJ ZEMLJI i najfanatičnije poklonike doveo u iskušenje da ga zamrze nije teško zamisliti zašto su kritičari i Van Dammeovoj sličnoj pustolovini prišli s velikim oprezom. Mišićavi Belgijanac, koji već deset godina sjedi na Olimpu akcijskog filma, sa ZLATNIM ZMAJEM nastavlja svoje uporne pokušaje da razbije predodžbu o sebi kao o tabatoru zalutalom u svijet sedme umjetnosti. Na žalost, njegove nesumnjive umjetničke ambicije i želja da pravi drukčije filmove od uobičajenih "bum-tras" akcijada teško je pomiriti s njegovom isto tako evidentnom i opsesivnom ljubavlju prema borilačkim vještinama.

Radnja započinje 1925. godine gdje Christopher Dubois (Van Damme) kao sitni džepar nastoji zbrinuti skupinu siročadi. Zakačivši se s policijom i mafijom, prisiljen je bježati i u luci završi kao slijepi putnik na brodu koji krijumčari oružje na Daleki istok. Od okrutne posade će ga izbaviti šarmantni piratski kapetan lord Dobbs (Moore), samo zato da bi ga prodao Khaou (Aleong), vodji fanatične sekte koja prakticira borilačku vještinu muay thai. Khao svog najboljeg učenika namjerava poslati na "Ghang Geng" turnir u Tibetu, gdje su pozvani najbolji borci širom svijeta. Dubois ponovno sreće Dobbsa i nudi da za njegov račun na turniru dobije nagradu - velikog zmaja izlivenog od čistog zlata.

Da će Van Damme još mnogo toga morati učiti prije nego što ga se bude smatralo ozbiljnim režiserom, svjedoči prvi dio filma, u kojem on opisuje dogadjaje prije turnira. Sekvence su prepune slabog kadriranja, nepotrebnog zamagljivanja slike i sličnih trikova koji odaju nedostatak talenta i debitantsku nesigurnost. Ali, kada započne turnir, Van Damme je tu već na prijateljskom teritoriju tabatorskog filma i primjećuje se veća sigurnost. Ono što valja pohvaliti da inače sekvence tabanja u areni uspijeva učiniti zanimljivim time što živopisni borci iz različitih krajeva svijeta koriste različite tehnike borbe.

Onima koji ne vole tabanje na filmu možda bi glavna atrakcija trebao biti Roger Moore, glumac koji od posljednje bondovske pojave u POGLEDU NA UBOJSTVO prije više od dvanaest godina nije imao ozbiljniji glumački angažman. Ovdje relativno dobro funkcionira kao komični pandan notorno umrtvljenom Van Dammeu. Ostali nisu previše vrijedni spomena - uz Janet Gunn koja doslovno služi kao ukras, do Jamesa Remara u za njega više nego atipičnoj ulozi pozitivca. Ipak, Van Damme sebi dozvoljava neke invencije - najuvjerljivija je njegova gluma na početku filma, kada se pojavljuje kao ostarjeli Dubois. Sama njegova pojava je izjava kojom publici poručuje da je svjestan kako neće moći biti akcijska zvijezda zauvijek.

Na kraju, iako je ZLATNI ZMAJ daleko od savršenstva, ima jedan veliki plus u činjenici što predstavlja rijedak film o borilačkim vještinama kojeg mogu gledati i djeca.