HEAVY METAL glasovi: John Candy, Joe Flaherty, Rodger Bumpass, Don Francks, Eugene Levy, Marilyn Lightstone, Harold Ramis, Susan Roman, Vlasta Vrana

Kraj sedamdesetih i početak osamdesetih mogli bi se nazvati zlatnim dobom SF-filma. Razlog je u činjenici da je u relativno kratkom razdoblju bio snimljen veliki broj filmova koji će desetljeće kasnije uživati nesumnjivi kult-status medju poklonicima žanra (ALIEN, POBJEŠNJELI MAX, CONAN, BLADE RUNNER). U tu skupinu spada i HEAVY METAL, animirani spektakl koji je u svoje vrijeme bio smatran doslovno revolucijom u daljem razvoju kako žanra, tako i kinematografije uopće. Ali, iako HEAVY METAL još uvijek uživa kult-status, teško da je njegova revolucionarnost imala neeki značajan efekt. Isto kao što je Lucas-Spielbergov infantilizam gotovo uništio ikakvo poštovanje za žanr SF-a, tako je SF-animacija pala kao žrtva mnogo jeftinijih japanskih i južnokorejskih imitatora. Ipak, dolazak HEAVY METALA na police hrvatskih videoteka predstavlja značajan dogadjaj, jer je film trebao čekati gotovo desetljeće i pol na video-distribuciju, navodno zbog spornih autorskih prava na soundtrack.

Radnja filma se sastoji od nekoliko kratkih priča, čiji je narator i jedina spona Loch-Naar, zlokobno bliješteća zelena kugla koja se sama predstavlja kao oličenje sveg zla. Priče su inspirirane stripovima koji su izlazili u HEAVY METALU, engleskom izdanju METAL HURLANTA, francuske strip-revije za odrasle, i tematski pokrivaju žanrove SF-a, fantasyja i horora. Ono što je zajedničko svim pričama jest ogromna količina zorno prikazanog nasilja, nešto malo manje zornog prikazanog seksa sa ženama koje obavezno imaju ogromne grudi te pjesme popularnih hard-rock grupa iz ranih 80-tih, koje se s manje ili više kompatibilnosti smjenjuju s klasičnom partiturom Elmera Bernsteina.

Ivan Reitman, producent filma, danas se specijalizirao za sentimentalno-ljigave obiteljske komedijice, pa ga je doista teško povezati s filmom koji je u svoje vrijeme bio omiljena meta svih moralnih dušobrižnika. Danas, pak, film bi takodjer trebao biti omiljena meta, ali ne dušobrižnika, nego kritičara koji bi sa distance od desetljeće i pol trebali odrediti njegovu pravu vrijednost. A ona je ipak mnogo manja od one koju sugerira njegov kult-status. Kao i svi omnibusi, film varira u kvaliteti s obzirom na sadržaj različitih priča. Neke su razvučene, neke su prekratke, a producenti su uprskali kontinuitet priče besmislenom odlukom da izbace segment kojeg možemo vidjeti u video-izdanju nakon završetka odjavne špice. Osobno mi je najdraži posljednji segment, možda zato što je od svih njih najmanje banalan. Što se crteža i animacije tiče, on odaje duh 70-tih, ali takodjer i zanimljiv otklon od danas dominirajuće industrijske "mange". Primjećuje se da su stotine, ako ne i tisuće ljudi, rukom radili umjetnost koju bi danas par klinaca sa kompjuterima pretvorili u industriju.

Daleko od kult-statusa koji mu se pripisuje, HEAVY METAL je, bez obzira na ozbiljne nedostatke nekih svojih dijelova, ipak jedan od boljih primjeraka žanra koje nam nude naše videoteke.