OTOK DR. MOREAUA

THE ISLAND OF DOCTOR MOREAU

Kada su prije par tjedana čuli vijest o uspješnom kloniranju ovce u Škotskoj, producenti filma OTOK DR. MOREAUA su vjerojatno počeli udarati glavom o zidu zbog toga što film nisu snimili godinu dana kasnije i tako iskoristili tu znanstvenu senzaciju da pospješe prodju svog SF-proizvoda u kinima. Ali, ipak ne bi trebali biti previše strogi prema sebi zbog toga. Prvo, film je bio snimljen na stotu obljetnicu izdavanja klasičnog SF-romana Herberta Georgea Wellsa, već ekraniziranog dvaput (1933 i 1977). Drugo, pokušaj drugoligaške kuće New Line Cinema da ona uzme dio svog kolača u američkom filmskom ljetu 1996. propao je već za vrijeme produkcije zbog bezbrojnih strateških grešaka.

Radnja filma započinje godine 2015. kada Javanskim morem pluta Douglas (Thewlis), član mirovne misije UN koji je jedini preživio pad aviona. Dehidriranog Douglasa na svoj brod prima Montgomery (Kilmer), neurokirurg koji na osamljenom otoku asistira Nobelovom nagradom nagradjenom genetičaru dr. Moreauu (Brando). Montgomery sugerira Douglasu da se previše ne udaljuje iz svojih odaja, a Douglas uskoro sa užasom shvaća i zašto. Dr. Moreau je, naime, u nastojanju da stvori savršeno ljudsko biće miješao ljudsku i životinjsku DNK, pa otokom tumaraju živopisni, ali i nakazni mutanti koje muči kriza identiteta. Dr. Moreau koristi elektroniku i droge da bi ih držao pod kontrolom i suzbijao njihovu životinjsku prirodu, ali Montgomery se izgubi i dolazi do pobune,

Već mjesecima pred premijeru stizale su vijesti koje su sugerirale katastrofu kao rezultat. Naime, snimanje 40 milijuna US$ vrijednog OTOKA DR. MOREAUA, po svemu sudeći, nije bilo ništa manje kaotično od završnice filma. Producenti su gorko zažalili zbog angažiranja Vala Kilmera, danas sasvim sigurno najrazmaženije holivudske zvijezde. Kilmer, prvotno angažiran za ulogu Douglasa, zahtijevao je da glumi Montgomeryja. Kada mu je udovoljeno, posvadjao se sa scenaristom i režiserom Stanleyem, na čiji ultimatum su producenti odgovorili otkazom. Stanleya je zamijenio John Frankenheimer, veteran iz 60-tih (SEDAM DANA U SVIBNJU, MANDŽURIJSKI KANDIDAT) kojemu posljednjih dana baš previše ne cvjetaju ruže. Rob Morrow (ŽIVOT NA SJEVERU), angažiran da glumi Douglasa, takodjer nije našao zajednički jezik sa Kilmerom, pa je zbrisao nakon par dana. Očajni producenti su nekako uspjeli pronaći zamjenu u Davidu Thewlisu, britanskom karakternom glumcu (RAZGOLIĆENI). Za divno čudo, na snimanjima poslovično mušičavi, Brando ispao je vrhunski profesionalac u usporedbi s Kilmerom, a i Fairuza Balk je nekako uspjela smoći snage i vratiti se na snimanje s kojeg je bila pobjegla.

O snimanju OTOKA DR. MOREAUA mogao se snimiti sasvim uzbudljiv film, koji bi sasvim sigurno trebao biti mnogo zanimljiviji od same Wellsove ekranizacije. To i ne čudi, jer OTOK DR. MOREAUA ne skriva simptome "high concept" bolesti, koji su u uvjetima produkcijskog kaosa doveli do još goreg ishoda. Priča je prepuna nelogičnosti i neuvjerljivosti, površnih likova, a strašni mutanti, koji su možda i mogli preplašiti publiku 30-tih godina, danas izgledaju kao "maškare" na lošem tripu. Thewlis, inače specijalist za mračnjake i psihopate, je solidan u jedinoj normalnoj ulozi. Kilmer pola filma glumi ludjaka, da bi na kraju našao smisao života imitirajući Branda. Sam Brando daje par svijetlih trenutaka ovom filmu, bilo u pozi "Michelin čovjeka" u papamobilu, bilo kada pokušava zaustaviti pobunjene mutante svirajući im na klaviru Gershwinovu "Rapsodiju u plavom". Ali, svakako njegov najupečatljiviji kreativni doprinos filmu je njegov šešir u koji Fairuza Balk svako malo stavlja leda kako bi ga "rashladila" (navodno, scena nije bila u scenariju, ali nitko nije imao hrabrosti velikom Brandu reći "ne"). Ipak, ono po čemu će autor ovih redova ipak najbolje pamtiti ovaj film jest scena trbušnog plesa Fairuze Balk.

Na žalost, tih scena nema previše da bi film mogao dobiti pozitivnu ocjenu. Neki su kritičari čak špekulirali da je film tako loš da bi nekome za par desetljeća mogao biti zabavan. Čisto sumnjam.