PAKLENI POLJUBAC

THE LONG KISS GOODNIGHT

Renny Harlin, Finac na privremenom radu u Americi, sasvim sigurno nije najbolji holivudski režiser, čak ni najbolji akcijski režiser, ali je ipak osigurao mjesto u Guinessovoj knjizi holivudskih rekorda kao najveći živući megalomanijak medju njima. O Harlinu postoje, dakako, različita mišljenja, ali se svi slažu da u gotovo svakom svojem filmu jasno daje do znanja koliki je njegov budžet. Jednostavno ne postoji takva stvar kao suviše spektakularna scena, bilo da je riječ o eksploziji ili obračunu različitim vrstama automatskog oružja, koju bi Harlin otpisao kao nepotrebnu. Njegova sklonost spektaklu je, ipak, imala kobne posljedice kada se ukrstila s njegovom ljubavlju prema supruzi Geeni Davis - CUTTHROAT ISLAND, piratski spektakl koji je Geenu trebao pretvoriti u akcijsku heroinu završio je kao takav financijski fijasko da ga se ni domaći video-distributeri nisu usudili otkupiti. Način na koji se bračni par Harlin/Davis uspio oporaviti od te dolarske kataklizme bi vjerojatno bio materijal za neki zanimljivi film - u svakom slučaju oporavak je bio brz. U slijedeći projekt se išlo nasigurno - vrsnom scenaristu Shaneu Blacku (SMRTONOSNO ORUŽJE, PRLJAVI IGRAJU PRLJAVO) isplaćeno je 4 milijuna US$, a kao partner Gini je uzet Samuel L. Jackson, danas najpopularniji karakterni glumac u Hollywoodu.

Glavna junakinja PAKLENOG POLJUPCA je Samantha Caine (Davis), privlačna ali skromna i nenametljiva učiteljica u malom gradu, u čijem savršenom malogradjanskom životu postoji jedina mrlja u obliku činjenica da nema pojma o svojem pravom identitetu. Naime, Samantha je osam godina prije toga pronadjena ranjena, trudna i s amnezijom koju nije uspjela prebroditi, čak ni uz pomoć gomile privatnih detektiva. Jedne večeri prometna nesreća joj počinje buditi davno zatomljena sjećanja, a i Mitch Henessy (Jackson), trećerazredno privatno njuškalo, dolazi do obećavajućih informacija. Problem je u tome što je Samantha u prošlom životu bila ni manje ni više nego vrhunski ubojica u službi supertajne vladine agencije. Njeni bivši poslodavci, dakako, nisu nimalo oduševljeni njenim budjenjem iz sna i nastoje je likvidirati, što će Samanthu, odnosno Charlie Baltimore, kakvo je njeno pravo ime, dovesti u niz opasnih situacija.

Harlinovi filmovi se zbog svoje spektakularnosti mogu uglavnom smatrati zabavnim, ali uz ogradu da su obično zabavniji i od kritike hvaljeniji oni koji su imali koliko-toliko suvislu podlogu, bilo u vidu scenarija (UMRI MUŠKI 2), bilo u vidu darovitog protagonista (Andrew Dice Clay u neopravdano potcijenjenim PUSTOLOVINAMA FORDA FARLANEA). Na `alost, Shane Black, koji je ovdje morao dati solidnu scenarističku podlogu, dostavio nam je scenarističku papazjaniju koja se može opisati kao mješavina NIKITE i teorija zavjere kojima bi se smijali čak i "Lone Gunmeni" iz DOSJEA X. Uglavnom se Blackov doprinos sveo na gomilu "onelinera" koje u stilu PULP FICTIONA izgovara Samuel L. Jackson. Harlin, naravno, scenarističke rupe pokušava popuniti superspektakularnim akcijskim scenama, koje često znaju izazvati i smijeh kod kritičnijeg gledatelja (poput već n puta vidjenog klišeja o junacima koji uspijevaju pobjeći pred udarnim valom eksplozije). Nevolja je u tome što mnogo manje pažnje obraća na zaplet i priču, tako da je jednostavnim intervencijama na montažnom stolu film mogao postati mnogo bolji nego što jest.

Ono zbog čega mi je PAKLENI POLJUBAC ipak simpatičniji nego što zaslužuje jest činjenica da se može shvatiti kao jedno veliko ljubavno pismo koje je Harlin uputio svojoj voljenoj supruzi. Bilo da je riječ o akcijskim scenama (u kojima je Davisova, prema vlastitom priznanju, odbila korištenje dublerki) u kojima je tretira kao sebi superiornu životnu družicu, bilo u scenama u kojima je tretira kao mračni objekt žudnje, jasno da ovog filma ne bi bilo bez iskrene Harlinove ljubavi. Nevolja je samo u tome što većina gledatelja ne osjeća isto što i Harlin, te se mora zadovoljiti sa ispraznom i maksimalno klišeiziranom, iako na trenutke prilično zabavnom akcijadom.